ویزای شینگن چیست؟ چگونه ویزای شنگن بگیریم؟

ویزای شینگن یا شنگن چیست؟
دسته بندی : اقامت آلمان
: امتیاز شما به این مطلب
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

آیا می‌دانید ویزای شنگن چیست؟ دریافت این ویزا چه شرایطی دارد و اصلا چرا همه مسافران اروپا دنبال اخذ  ویزای شنگن هستند؟ با دریافت ویزای شنگن می‌توانید به سرتاسر اروپا سفر کنید. حوزه شنگن شامل ۲۶ کشور ( ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۴ کشور عضو انجمن تجارت آزاد اروپا) است که برای سفر به همه آن‌ها فقط کافی است ویزای شنگن داشته باشید. در ادامه انواع ویزای شنگن و راه‌های دریافت آن را توضیح‌ می‌دهیم تا با مطالعه این مقاله همه چیز را درباره این ویزای شنگن بدانید.

چرا باید اقامت شینگن بگیریم؟

برای سفر به بیشتر کشور های اروپایی باید اقامت شنگن (Schengen Visa) داشته باشید. دارنده ویزای شنگن اجازه ورود به هر یک از کشورهای حوزه شنگن را در مدت زمان اعتبار ویزا و با توجه به رعایت قوانین دارد. ابتدا دلیل سفر و پرونده شما در سفارتخانه‌ یکی از کشورهای اروپایی به دقت بررسی شده و با توجه به دلیل درخواست، ویزایی با مدت زمان خاص برای شما صادر می شود.

شما با در اختیار داشتن ویزای شنگن می‌توانید علاوه بر کشور صادر کننده ویزا، به سایر  کشورهای اروپا نیز سفر کنید. در حقیقت برای سفر به بیشتر کشور های اروپایی و اخذ اقامت اروپا باید ویزا Schengen بگیرید. اما به یاد داشته باشید که همیشه مبدا ورودتان به اروپا باید کشور صادر کننده ویزا باشد. به بیان ساد‌ه‌تر شما با دریافت ویزای شنگن از سفارت فرانسه در تهران ابتدا باید به یکی از شهرهای فرانسه بروید. سپس از آنجا می‌توانید آزادانه به سرتاسر اروپا سفر کنید. اما قبل از پایان مهلت درج شده در ویزای شنگن باید از کشورهای اتحادیه اروپا خارج شوید و یا اینکه ملهت ویزای خود را تمدید کنید.

چگونه اقامت شنگن بگیریم؟

شرایط اخذ اقامت شینگن چیست؟

هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا  برای صدور ویزا شرایط و معیارهای خاص خود را دارند. بنابراین مهمترین مسئله برای صدور ویزای شنگن، بررسی شرایط و مدارک لازم مطابق با انتظار سفارتخانه مورد نظر است. به صورت کلی:

  • داشتن سند ملکی در ایران
  • ارائه پرینت حساب بانکی با گردش حساب خوب
  • پیشینه سفرهای برون مرزی
  • شرایط سنی و مواردی چون اهداف سفر

از جمله مواردی هستند که شانس صدور اقامت شنگن را افزایش می دهند. پس از تمکیل مدارک مورد نیاز و دریافت نوبت مراجعه از سفارت مورد نظر، پرونده شما بررسی شده و در صورت نیاز انگشت‌نگاری و چهره نگاری انجام می‌شود. از زمان صدور اقامت شنگن شما می‌توانید در بازه زمانی مشخص شده به اروپا سفر کنید.

همانطور که اشاره شد برای دریافت ویزای شنگن ابتدا باید مدارک لازم را به سفارتخانه مورد نظر ارائه دهید. توجه داشته باشید که بنا به قوانین سفارتخانه ها ممکن است نیاز به ترجمه مدارک شناسایی‌تان وجود داشته باشد. پس قبل از مراجعه به سفارت از معتبر بودن و تکمیل‌ بودن مدارک خود مطمئن شوید. لازم است پرینت حساب بانکی شما نیز به زبان انگلیسی و با مهر بانک عامل باشد.

مراحل اخذ ویزای شینگن

همچنین عکس‌ها باید بدون روتوش و جدید باشد. ارائه پرینت بلیط رزرو شده هواپیما و هتل محل اقامت و همچنین بیمه مسافرتی هم لازم است. پس قبل از حضور در سفارت باید همه آن را تهیه کنید و البته مقداری ارز یورو نیز به همراه داشته باشید. فراموش نکنید که ارائه مدارک کامل و درست مهمترین بخش برای درخواست ویزا است. در راستای آشنایی بیشتر درمورد انواع اقامت ها پیشنهاد می کنیم نگاهی به مقاله اقامت تمکن مالی یونان داشته باشید.

مدارک لازم برای دریافت ویزای شینگن

در ادامه برخی از مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت شنگن نیز معرفی شده اند:

  1. تکمیل فرم درخواست ویزا
  2. عکس با ابعاد ۳٫۵ در ۴٫۵
  3. اصل پاسپورت با اعتبار بیشتر از ۳ ماه و پاسپورت های قبلی در صورت داشتن ویزای شنگن
  4. مدارک شغلی معتبر مانند جواز کسب، روزنامه‌ی شغلی، فیش حقوقی، گواهی اشتغال به کار
  5. اسناد ملکی
  6. پرینت گردش حساب مالی ۶ ماهه
  7. بلیط پرواز
  8. رزرو هتل
  9. بیمه مسافرتی
  10. همراه داشتن مبلغی وجه نقد به یورو ( حدودا ۶۰ یورو)

کلیه مدارک باید به زبان مورد درخواست سفارت ترجمه شده و در روز انگشت نگاری توسط متقاضی به سفارت تحویل داده شوند. برای ترجمه مدارک حتما به دارالترجمه‌های معتبر مراجعه کنید. زمان صدور ویزای شنگن متفاوت است اما معمولا سه هفته پس از ارائه مدارک به سفارت و انجام انگشت نگاری، در صورتی که متقاضی واجد شرایط باشد، ویزا صادر می‌شود.

ویزای شینگن تضمینی

تاریخچه شینگن، معرفی کشورهای شینگن

شنگن اسم دهکده‌ای در لوگزامبورگ است. در سال ۱۹۸۵ پیمانی بین کشورهای اروپایی در این دهکده شکل گرفت و به تدریج در سراسر اروپا گسترش یافت. امروزه منطقه شنگن بزرگترین منطقه متحد جهان است که برای سفر در آن به پاسپورت نیازی ندارید.

کشورهای اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و لیختن اشتاین ۲۶ کشور عضو پیمان شنگن هستند. به عنوان اطلاعاتی تکمیلی می توانید مقاله اقامت بلوکارت آلمان به عنوان بهترین راه اخذ اقامت آلمان را مطالعه نمائید.

ریجکت شدن ویزا

چرا ویزای شینگن رد می شود؟ دلایل ریجکت شدن ویزا

رد شدن در خواست ویزای شنگن دلایل متفاوتی دارد. گاهی مسائل سیاسی و منطقه‌ای و ملی یک کشور در صدور ویزای شنگن تاثیرگذار است. اما بیشترین دلیل رد شدن ویزا به تکمیل نبودن مدارک برمی‌گردد. شما هرگز فرصتی برای تکمیل مدارک در سفارتخانه ندارید پس باید هر آن چه را که لازم است به دقت پیش از حضور در سفارتخانه جمع آوری کنید. توجه به این نکته ضروری است که معمولا در سفارتخانه فرصتی برای توضیح پیرامون مدارکتان نخواهید داشت و تنها انگشت‌نگاری انجام می‌شود.

همچنین باید دلیل واقعی سفر خود را شرح دهید. اگر به عنوان گردشگر یا توریست به اروپا سفر می کنید، باید همین موضوع را عنوان کنید و اگر قصد تجارت دارید بهتر است هرگز عنوان یک سفر توریستی را به کار نبرید. برنامه سفر شما به اروپا باید منطقی باشد. زمانبندی مناسب برنامه پروازی، داشتن رزرو هتل یا محل اقامتی و همچنین بیان درست هدف سفر می‌تواند کمک زیادی به تسریع روند صدور ویزا کند. در ادامه تعدادی از مهمترین دلایل رد شدن ویزای شنگن را هم آورده ایم:

  • ارائه مدارک جعلی
  • داشتن سوء پیشینه
  • توضیحات نا کافی در مورد دلایل سفر
  • نداشتن گردش حساب خوب
  • نداشتن سند ملکی
  • ارائه برنامه سفر غیر منطقی

توجه به این نکته لازم است که اگر تقاضای دریافت ویزای یک متقاضی به هر دلیلی رد شود، او حداقل تا  ۶ ماه بعد نمی‌تواند از هیچ سفارت اروپایی دیگری برای اخذ ویزای شنگن اقدام کند.

انواع ویزای شینگن

آشنایی با انواع اقامت شینگن

اقامت شنگن انواع و به اصلاح تیپ‌های متفاوتی دارد. هر یک از انواع ویزای شنگن با توجه به اهدف متقاضی از سفر دارای محدودیت‌هایی هستند که در ادامه به تفصیل هر یک از تیپ‌های اقامت شنگن را معرفی می‌کنیم. پیش از معرفی انواع ویزاهای ممکن پیشنهاد میکنیم مقاله ویزای طلایی چیست؟ را مطالعه کرده و  اطلاعات بیشتری در زمینه ارزانترین راه های کسب اقامت اروپا به دست بیاورید.

اقامت شنگن نوع A

این ویزا همان اقامت ترانزیت فرودگاه (Airport Transit Visa) است. این بدان معناست که مسافر اجازه خروج از فرودگاه کشور عضو شینگن را نداشته و تنها می‌تواند هواپیمای خود را عوض کرده و به مقصد کشور دیگری برود. این ویزا معمولا برای افرادی صادر می‌شود که برای رسیدن به کشور مورد نظر مجبور هستند از ترانزیت فرودگاهی یکی از کشورهای اروپایی استفاده کنند.

مثلا برای سفر به آمریکا یا کانادا ممکن است لازم باشد که شما ابتدا ازتهران به پاریس رفته و بعد با هواپیمای دیگری پاریس را به مقصد نیویورک ترک کنید. بدیهی است که شما اجازه خروج از فرودگاه پاریس را نخواهید داشت و فقط می‌توانید حدفاصل دو پرواز را در ترانزیت فرودگاهی این شهر سپری کنید.

ویزای شنگن نوع B

این ویزا نیز نوعی ویزای ترانزیت به حساب می آید. دارندگان این ویزا می توانند در مدت حداکثر ۵ روز از یکی از کشورهای حوزه شنگن به کشوری خارج از این محدوده سفر کنند. با این تفاوت که ممکن است برنامه پروازی سفر شما بلافاصله بعد از فرود در یکی از کشورهای اروپایی انجام نشود و مثلا دو الی سه روز بعد با پروازی برای سایر کشورها داشته باشید. یا اساسا بخواهید با وسیله ای غیر از هواپیما مثلا کشتی اروپا را ترک کنید. پس لازم است از فرودگاه خارج شده اما در مدت زمان مشخص حداکثر ۵ روزه یکی از کشورهای حوزه شنگن را به مقصد سایر کشورهای جهان ترک کنید.

اقامت شنگن نوع C

دارندگان این ویزا با توجه به هدف سفر خود، یکی از انواع ویزای سینگل، ویزای دوبل و یا ویزای مولتی‌تایپ را دریافت می‌کنند. دارنگان اقامت سینگل (single) می توانند با این ویزا تنها یک‌بار به منطقه شنگن وارد و خارج شوند. بدیهی است که بعد از یکبار ورود و خروج این ویزا دیگر اعتبار نخواهد داشت. اما با ویزای دوبل (Double) شما می‌توانید با رعایت قوانین، دو بار به این منطقه وارد شوید. در نهایت دارندگان ویزای Multiple این امکان را دارند که به دفعات به اروپا وارد شوند و بین کشورهای عضو شنگن نیز سفر کنند. البته ویزای شنگن نوع C محدودیت زمانی دارد. یعنی دارندگان ویزای مولتی حداکثر ۹۰ روز در هر ۶ ماه از سال را اجازه خواهند داشت در یکی از کشورهای شینگن اقامت داشته باشند. به این نکته توجه کنید که این ۹۰ روز به محض ورود به هر یک از کشورهای منطقه اروپای شنگن محاسبه خواهد شد.

ویزای شنگن نوع D

این ویزا به افرادی اعطا می‌شود که هدف خاصی از اخذ ویزا دارند به عنوان مثال قصد تحصیل، کار یا زندگی در کشوری را دارند. برای دریافت اقامت کشورهای اروپایی نیز ویزای نوع D را دریافت خواهید کرد تا پس از پایان پروسه اخذ اقامت در یکی از کشورهای اروپایی کارت اقامت آن کشور را دریافت کنید. فراموش نکنید که شما با دریافت ویزا امکان کار یا اقامت در اروپا را نخواهید داشت بلکه نیازمند اخذ اقامت از یکی از کشورهای اروپایی هستید. اما برای تسریع در فرآیند دریافت اقامت ابتدا از سوی کشور مورد نظر ویزای نوع D دریافت کرده و سپس سایر اقدامات قانونی را بسته به نوع اقامت درخواستی دنبال می‌کنید.

چند توصیه برای استعلام ویزای شینگن اصل

چند توصیه برای استعلام ویزای شینگن اصل

برای تشخیص اصلی یا جعلی بودن ویزا راه‌های متفاوتی وجود دارد. ابتدا باید مطمئن باشید که ویزا را از سفارتخانه معتبر کشور مورد نظر دریافت کرده و پروسه اخذ ویزا را به یک شرکت معتبر سپرده‌اید. ویزای شنگن معمولا به صورت برچسب یا استیکر به پاسپورت متقاضی الصاق می شود. برچسب ویزای شینگن، اطلاعات متفاوتی مانند اسم و فامیل دارنده ویزا، نوع ویزای دریافتی، تعداد دفعات مجاز ورود، مدت زمان مجاز برای اقامت در کشور مورد نظر و کشور صادر کننده ویزای شنگن را داراست.

هر استیکر ویزای شینگن، یک شناسه ردیابی دارد. این شناسه را می توانید در سایت سفارت جستجو کرده و از اصل بودن آن اطمینان حاصل نمایید. همچنین در برچسب ویزای شینگن، بالای عکس شخص، هولوگرامی با عکس کره زمین را مشاهده خواهید کرد. در بالای برچسب، کلمه ویزا به زبان کشور صادر کننده ویزا با خطوط برجسته نوشته شده است.

دیدگاه کاربران

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

16 اکتبر 2019

سند ملکی ای که برای اخذ ویزای شنگن باید ارائه کنیم به ارزش چقدر باید باشد و اگر یک زن و شوهر بخوان ویزا بگیرند باید هر کدام یک سند نشان دهند یا جفتشون با یک سند می تونند ویزای شینگن بگیرند؟

17 اکتبر 2019

میشه فرم درخواست ویزای شنگن یا فرم درخواست رفع ریجکتی ویزای شینگن را برای من ارسال کنید و یا در سایت سایرس قرار دهید؟

20 اکتبر 2019

زمانی که ویزای شنگن صادر می شود، تا چه مدت می توانم در حوزه شنگن بمانم؟

    20 اکتبر 2019

    هر کشوری که ویزای شنگن صادر می کند، محدودیت ها و قوانین خاص خود را دارد.مدت زمان اقامت شما در حوزه شنگن به هدف سفرتان بستگی دارد. حداکثر زمانی که مسافری می تواند در این محدوده بماند، ۹۰ روز در ۶ ماه است.

20 اکتبر 2019

در چه شرایطی می توانم برای ویزای شنگن اقدام کنم؟

    20 اکتبر 2019

    مادامی که هر شخص بتواند مدارک مالی و شغلی لازم را ارائه دهد، می تواند برای اخذ ویزای شنگن اقدام نماید.