بررسی شرایط تحصیل و اقامت در یونان   

شرایط تحصیل و اقامت در یونان   
: امتیاز شما به این مطلب
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

کشور زیبای یونان در حدفاصل قاره های آسیا و اروپا یکی از معتبرترین مراکز آموزشی قاره سبز را در اختیار دارد و به عنوان دروازه ورود به دنیای علم و بازار کار کشورهای توسعه یافته شناخته می شود. در سال های اخیر دولت یونان بسته های پیشنهادی ویژه ای را برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در این کشور در نظر گرفته است و ایرانیان بسیاری به بهره گیری از این فرصت طلایی ویزای تحصیلی اروپا را اخذ کرده اند. در این مقاله سعی داریم تا با شرایط تحصیلی و اقامتی یونان بیشتر آشنا شویم.

اقامت یونان با ویزای تحصیلی

اگر قصد تحصیل در دانشگاه های یونان را دارید، باید ابتدا برای اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های این کشور اقدام کنید. پس از آن با ارائه مدارک لازم از سفارت یونان وقت مصاحبه بگیرید. در صورتی که پرونده شما کامل باشد و اصول دقیق تشکیل پرونده را رعایت کرده باشید، ویزای اقامت اروپا به صورت تحصیلی برای شما صادر می شود که به ویزای تایپ D معروف است . این ویزا قابلیت تبدیل به ویزای کاری را دارد. مدت زمان اعتبار این ویزا به طول دوره تحصیلی شما بستگی دارد. مادامی که این ویزا اعتبار دارد، می توانید براحتی به این کشور وارد و یا از آن خارج شوید. با سایرس همراه باشید تا درباره تحصیل در یونان بیشتر بدانید.

تحصیل رایگان با اخذ اقامت یونان

در صورتی که موفق به اخذ اقامت یونان دانشگاه های دولتی یونان رایگان هستند. دانشجویان اتحادیه اروپا می توانند به صورت رایگان در دانشگاههای دولتی تحصیل کنند ولی دانشجویان بین المللی باید هزینه ای حدود ۸۰۰ یورو در هر ترم را پرداخت کنند. البته میزان شهریه شما به دانشگاه و دوره بستگی دارد. هزینه های زندگی در یونان نیز نسبتا پایین است و در حدود ۷۰۰ یورو برآورد می شود. برای پذیرش در دانشگاه های یونان باید  به زبان انگلیسی یا یونانی تسلط داشته باشید.

مدرک زبانی که باید ارائه دهید، به دانشگاه و دوره تحصیلی شما بستگی دارد. ۲۲ دانشگاه یونان بین دانشگاه های برتر دنیا قرار دارند. دانشگاه های یونان در رشته هایی مانند علوم انسانی، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق، معماری، شیمی و فیزیک عملکرد خوبی داشته اند. دانشجویان بین المللی نه تنها در سیستم آموزشی به روز آموزش می بینند، بلکه با فرهنگ غنی یونانی نیز آشنا می شوند و از طبیعت زیبای این سرزمین آبی نیز لذت می برند. اگر در زمینه انواع روش های اخذ اقامت یونان نیاز به اطلاعات بیشتری دارید پیشنهاد میکنم در بررسی اقامت تمکن مالی یونان نیز با ما در موسسه حقوقی سایرس همراه باشید.

دریافت اقامت یونان با آغاز سال تحصیلی جدید

هر سال تحصیلی در کشور یونان شامل ۲ ترم است. طول هر ترم ۱۶ هفته است که تدریس دروس در ۱۳ هفته انجام می شود. امتحانات نیز ۳ هفته طول می کشد. سال تحصیلی از ماه سپتامبر تا آگوست هر سال ادامه دارد. البته شرایط ویژه ای برای دانشجویان مستعد نیز وجود دارد تا بتوانند با اخذ واحدهای درسی بیشتر دوره تحصیلی خود را زودتر به پایان برسانند.

مدت زمان ویزای تحصیلی یونان

مقطع لیسانس در یونان ۴ سال، مقطع فوق لیسانس ۲ سال و دکتری ۳ تا ۵ سال طول می کشد. البته طول این مدت به رشته شما بستگی دارد. به عنوان مثال طول دوره پزشکی یا دندانپزشکی ۵ الی ۶ سال است. زبان تدریس در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس اکثرا یونانی است ولی رشته هایی نیز هستند که به زبان انگلیسی برگزار می شوند. برای اخذ پذیرش دکترا متقاضی باید موضوع پایان نامه خود را مشخص کرده و در صورت پذیرش آن از رساله خود در پایان دوره دفاع کند.

برای مقطع دکتری سن خاصی در نظر گرفته نشده است ولی فاصله زیاد بین دو دوره تحصیلی مورد پسند سفارت و دانشگاه نیست. البته اگر درکاری مرتبط با مدرک تحصیلی خود استخدام شده باشید و بتوانید با ارائه مدارک لازم سفر را قانع کنید مشکلی وجود ندارد. در مقطع دکتری دانشجو می تواند ۳۰ ساعت در هفته کار کند. اگر دانشجویی از نظر علمی اطلاعات بالایی داشته باشد و در مجلات بین المللی مقاله به چاپ رسانده باشد، می تواند برای اخذ بورسیه در این مقطع اقدام کند ولی این بورسیه محدود است و دانشجویانی موفق به دریافت بورسیه می شوند که واقعا از نظر علمی توانمند باشند. حال که تصمیم به اخذ اقامت یونان و زندگی و تحصیل در این کشور اروپایی را دارید، پیشنهاد می کنیم به بررسی مشکلات زندگی ایرانیان در یونان نیز بپردازید.

شرایط تمدید اقامت تحصیلی در یونان

شرایط تمدید ویزای تحصیلی یونان

معمولا ۳ ماه طول می کشد که ویزای تحصیلی کشور زیتون های سبز توسط سفارت صادر شود. توجه کنید که ویزای تحصیلی با توجه به ترم های باقیمانده تمدید می شود. باید پیش از تاریخ انقضای اعتبار ویزا برای تمدید آن اقدام کنید. اخذ ویزای تحصیلی یونان مسیری است که می تواند به اقامت ختم شود البته این مسیر طولانی و پر ریسک است زیرا باید ابتدا ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و شرایط متعددی را رعایت کنید. راه های ساده ترو مطمئن تری نیز برای اخذ اقامت یونان از همان ابتدا وجود دارد. برای آگاهی از روش های مختلف اخذ اقامت یونان با مشاورین سایرس در تماس باشید.

مدارک لازم برای دریافت اقامت تحصیلی یونان

ارائه مدارک سالم، کامل و بدون نقص برای دریافت ویزا بسیار مهم است. توجه داشته باشید که هرگونه نقص یا ایرادی در پرونده می تواند درخواست شما را ریجکت کرده و یا زمان صدور ویزا را به تاخیر بیاندازد. برای اخذ ویزای تحصیلی یونان باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ریز نمرات تحصیلی
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • گواهی سلامت
  • نامه تمکن مالی از بانک
  • گردش حساب
  • بیمه نامه معتبر
  • مدارک اشتغال به کار در صورت اشتغال به کار
  • انگیزه نامه
  • مدارک شناسایی مانند پاسپورت معتبر و شناسنامه

پیش از ادامه مطلب از شما دعوت می کنیم در بررسی شرایط اقامت یونان بدون شرط حضور نیز با موسسه حقوقی سایرس همراه باشید.

مدارک لازم برای گرقتن اقامت یونان و تحصیل در یونان

دانشگاه های برتر یونان برای ادامه تحصیل و اخذ اقامت

دولت یونان امکانات خاصی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد که از آن میان می توان به ارائه کارت های تخفیف مخصوص برای حمل و نقل عمومی، بلیط سینما، تئاترو موزه اشاره کرد. البته امکانات معرفی شده در اختیار تمام افرادی که در یونان حضور دارند قرار می گیرد، خصوصا اگر به شیوه اقامت طلایی یونان اقدام به ورود کرده باشند. همچنین دانشجویان می توانند در هر سه مقطع از وام های دانشجویی استفاده کنند. البته این موارد تنها چند مورد از امکاناتی است که دولت در اختیار دانشجویان قرار می دهد. ۲۲ دانشگاه یونان در رتبه بندی جهانی جایگاه نسبتا خوبی دارند.

  • دانشگاه ارسطو تسالونیکی
  • دانشگاه بین المللی آتن
  • دانشگاه پاتراس
  • دانشگاه ایونینا
  • دانشگاه کرت
  • دانشگاه پیرائوس
  • دانشگاه مرکزی یونان
  • دانشگاه Aegean

آدرس و اطلاعات تماس سفارت یونان برای صدور ویزای تحصیلی

سفارت یونان نیز مانند بسیاری از سفارت ها انجام مراحل اولیه صدور ویزا مانند بررسی مدارک و اطلاعات بیومتریک را به کارگزار امور ویزا واگذار کرده است. اطلاعات این مرکز به شرح زیر هستند.

نشانی: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، خیابان عرفی شیرازی، ساختمان ۴۹ طبقه چهارم

تلفن سفارت: ۲۲۰۵۳۷۸۴

تحصیل در یونان
دیدگاه کاربران

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید