طرح تسهیل دریافت تابعیت آلمان

تسهیل قوانین تابعیت آلمان
دسته بندی : اخبار
: امتیاز شما به این مطلب
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

روز جمعه ۲۵ نوامبر برخی رسانه‌ها از طرحی در وزارت کشور دولت فدرال آلمان خبر دادند که در صورت تصویب نهایی و تبدیل شدن به قانون شرایط دریافت تابعیت آلمانی برای شهروندان خارجی را آسان‌تر می‌کند.

دولت فدرال آلمان که از سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد تشکیل شده در توافق‌نامه ائتلاف که حدود یک سال پیش امضاء شد، اصلاح قوانین مربوط به تابعیت را پیش‌بینی کرده است.

به گفته یکی از سخنگویان نانسی فرز، وزیر کشور آلمان طرح اصلاح قانون تابعیت “تقریبا آماده شده” و به زودی برای دیگر وزارت‌خانه‌ها و اعضای کابینه فرستاده می‌شود.

بیشترین انتقاد و مخالفت با این طرح از سوی احزاب سوسیال و دموکرات مسیحی ابراز شده و در مقابل فعالان اقتصادی، کارشناسان مسائل اجتماعی و انجمن‌هایی که خارجیان و شهروندان با پیشینه مهاجرت را نمایندگی می‌کنند از آن استقبال کرده‌اند.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان در پیام ویدئویی هفتگی خود ضمن دفاع از “قواعد بهتر” برای اعطای تابعیت بر اهمیت نقش مهاجران در توسعه این کشور و بالا رفتن سطح رفاه عمومی تاکید کرد.

او گفت: «آلمان به کشوری تبدیل شده که برای بسیاری سرزمین امید است. زنان، مردان و گاهی کودکانی که به آلمان آمدند نقش بسیاری مهمی داشته‌اند که اقتصاد ما به چنان قدرتی که امروز هست برسد.»

صدراعظم آلمان افزود این بسیار خوب است که کسانی که مدتی طولانی در این کشور زندگی کرده‌اند تصمیم بگیرند متقاضی دریافت شهروندی آن شوند.

مارسل فراتشر، رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان در حمایت از طرح وزارت کشور به روزنامه “هندلزبلت” گفته اگر سیاستمداران قاطع‌تر از قبل عمل نکنند معضل کمبود نیروی کار ماهر به دلایل جمعیت‌شناسی و رقابت روزافزون بر سر جذب نخبگان تشدید خواهد شد.

او تاکید کرد چشم‌انداز روشن رای دریافت تابعیت عامل مهمی جهت جذاب‌تر کردن آلمان برای نیروی کار ماهر خارجی خواهد بود.

رئیس جمعیت ترک‌های مقیم آلمان نیز از ضرورت یک “تغییر الگو” سخن گفته و تاکید می‌کند که قوانین تابعیت آلمان دیگر با واقعیت‌ها امروز تطبیق ندارند و باید از اساس اصلاح شوند.

بر پایه طرح وزارت کشور دولت فدرال حداقل زمان اقامت در آلمان برای تقاضای دریافت شهروندی از هشت به پنج سال کاهش می‌یابد و در صورتی که فردی برای ادغام در جامعه میزبان (انتگراسیون) تلاش ویژه‌ای داشته باشد این زمان می‌تواند به سه سال تقلیل یابد.

یکی دیگر از تسهیلاتی که وزیر کشور دولت فدرال مد نظر دارد حذف شرط تسلط به زبان آلمانی برای متقاضیانی مسنن‌تر و افراد بالای ۶۷ ساله است.

 

/منبع: دویچه‌وله فارسی

دیدگاه کاربران

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید