معرفی انواع ویزای شینگن برای ایرانیان

ویزای شنگن و انواع آن
دسته بندی : اقامت آلمان
: امتیاز شما به این مطلب
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

شما تنها با در اختیار داشتن یک ویزا امکان سفر به ۲۶ کشور اروپا را خواهید داشت. یعنی با دریافت ویزای شنگن یا شینگن از سفارتخانه هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانید آزادانه به سایر کشورهای این اتحادیه سفر کنید. البته با توجه به دلیل سفر و همچنین قوانین کشوری که از آن ویزای شنگن می‌گیرید، ممکن است مدت اعتبار و شرایط ویزای شما متفاوت باشد. این مقاله برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و سواستفاده از مسافران و آگاهی هر چه بیشتر آنها تهیه شده است. در پایان این مطلب همه چیز را درباره انواع ویزا و تفاوت‌های آن خواهید دانست.

ویزای USV یا گردشگری شنگن چیست؟

این ویزا توسط هر یک از کشورهای حوزه شنگن صادر می شود. ویزای USV امکان سفر به کشور مورد نظر به مدت حداکثر ۹۰ روز در هر ۶ ماه را می‌دهد. دارندگان این ویزا امکان سفر آزادانه به کشورهای اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبرگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و لیختن‏ اشتاین را دارند. با توجه به هدف متقاضی از سفر یکی از انواع ویزای گردشگری یعنی ویزای تایپ A  یا C به شخص اعطا خواهد شد و در حقیقت اقامت اروپا را به دست آورده است.

ویزای شینگن تضمیمنی

ویزای شینگن نوع A

این ویزا همان ویزای ترانزیت فرودگاهی است که فرد بدون ورود به خاک کشور از کشوری به کشور دیگر سفر میکند.  اخذ ویزای فرودگاهی برای شهروندان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند و قصد ورود به یکی از کشورهای این منطقه را دارند الزامی است.

ویزای شینگن نوع C

دارندگان این ویزا می توانند با توجه به مدت زمان اعتبار ویزا به یکی از کشورهای حوزه شنگن وارد شوند. این ویزا با توجه به هدف سفر به چند شکل زیر صادر می گردد:

ویزای شنگن سینگل (single- entry) – ویزای یکبار ورود

دارندگان این ویزا می توانند در مدت زمان اعتبار ویزا ( زمانی که در استیکر ویزا مشخص شده) تنها یکبار به کشور مورد نظر وارد شوند.  به محض اینکه فرد از خاک یکی از کشورهای حوزه شنگن خارج شود حتی اگر ویزا اعتبار داشته باشد، این نوع ویزا باطل شده و فرد دیگر نمی تواند با آن به منطقه شینگن وارد شود.

بعضی افراد درباره مفهوم یکبار ورود اشتباه می کنند. آنها به اشتباه تصور می کنند که منظور از یکبار ورود، وارد شدن به خاک تنها یک کشور است و فقط می توانند از یک کشور بازدید کنند. این تصور صحیح نیست. این در حالی است که استیکر ویزا مجوز ورود شما به منطقه شنگن است و با رعایت قوانین مادامی که ویزای شما اعتبار داشته باشد می توانید به همه کشورهای این حوزه سفر کنید. به شرطی که د جریان سفر و اقامت در کشورهای حوزه شنگن از این اتحادیه خارج نشوید.

اعتبار ویزا نشان دهنده مدت زمانی است که می‌توانید در یکی از کشورهای این منطقه اقامت کنید. با مثالی تفاوت اعتبار ویزا و مدت زمان اقامت را بهتر نشان خواهیم داد. مدت زمان اقامت متقاضی ۱۰ روز است در حالی که اعتبار ویزا از تاریخ ۱ ژانویه تا ۲۰ ژانویه است. این بدان معناست که در طول این مدت می‌توانید به کشور مورد نظر وارد شوید. به عنوان مثال می‌توانید در تاریخ ۳ ژانویه وارد و در ۱۲ ژانویه خارج شوید از طرف دیگر اگر در ۱۵ ژانویه وارد شوید باید حتما ۲۰ ژانویه از این منطقه خارج شوید حتی اگر ۱۰ روز کامل را اقامت نداشته‌اید.

 ویزای شنگن دبل ( Double entry) دو بار ورود

در کل این ویزا هم مانند ویزای سینگل است اما تفاوت مهم این دو ویزا در دفعات ورود به این منطقه است. یعنی با این ویزا پس از ترک این منطقه امکان ورود مجدد به منطقه شنگن را خواهید داشت. دارندگان این ویزا پس از اینکه برای بار دوم از این منطقه خارج می شوند، دیگر امکان ورود به یکی از کشورهای حوزه شنگن را ندارند حتی اگر ویزای آن ها اعتبار داشته باشد،. البته اگر به منطقه شنگن بیش از دو بار سفر کرده باشید، کثیرالسفر محسوب می شوید و شانس اخذ ویزای مولتی برایتان بالا می رود.

اگر ویزای دو بار ورود داشته باشید و اعتبار این ویزا از تاریخ ۱ ژانویه تا ۱ مارچ باشد و مدت زمان اقامت شما ۱۰ روز باشد می‌توانید در طول این مدت دو بار به حوزه شنگن وارد شوید ولی همچنان نمی‌توانید بیش از مجموع ۱۰ روز در هر دو سفر در اینجا اقامت داشته باشید. اگر در سفر اول ۷ روز اقامت داشتید در سفر دوم تنها ۳ روز می توانید اقامت داشته باشید یا می توانید تنها یک سفر ۱۰ روزه به یکی از کشورهای حوزه شنگن را  داشته باشید در این زمان نمی توانید برای بار دوم به این منطقه وارد شوید حتی اگر ویزایتان همچنان اعتبار داشته باشد.

انواع ویزای شینگن برای ورود به اروپا

برای کسب اطلاعات بشتر در زمینه اخذ اقامت اروپا پیشنهاد می کنیم نگاهی به مقاله اخذ اقامت تمکن مالی ایتالیا داشته باشید.

ویزای شنگن مولتی

دارندگان این ویزا مادامی که قانون ۹۰/ ۱۸۰ را نقض نکنند، می توانند هر چند باری که می خواهند به این منطقه سفر کنند. با توجه به تعداد سفرهایتان به کشورهای حوزه شنگن یکی از انواع ویزاهای زیر صادر می شود:

ویزای شنگن مولتی یکساله

اگر به کررات به کشورهای حوزه شنگن سفر می کنید و ویزای دبل دارید، شانس صدور ویزای مولتی  یک ساله افزایش می یابد. زمانی که برای اخذ این ویزا درخواست می دهید، باید نشان دهید که کثیر السفر هستید و قصد زندگی در یکی از کشورهای این منطقه را ندارید. با اخذ ویزای مولتی یکساله می‌توانید چندین بار به این منطقه سفر کنید ولی نباید بیش از ۹۰ روز در این منطقه بمانید.

ویزای شنگن مولتی سه ساله

دارندگان این ویزا می توانند بارها وارد یکی از کشورهای حوزه شنگن شوند. اعتبار این ویزا ۳ ساله است. به این نکته توجه کنید که دارندگان این ویزا می‌توانند ۹۰ روز در هر ۶ ماه در کشور مورد نظر بمانند. افرادی که برای اخذ این ویزا اقدام می نمایند باید ثابت کنند که چندید بار به یکی از کشورهای حوزه شنگن سفر کرده اند همچنین علت درخواست ویزای سه ساله آنها چیست؟

ویزای شنگن مولتی پنج ساله

این ویزا معمولا برای افرادی صادر می شود که به کشورهای حوزه شنگن برای اهداف تجاری بارها سفر کرده‌اند. این ویزا به شما امکان ورود به ۲۶ کشور حوزه شنگن به دفعات را در مدت زمان ۵ سال می‌دهد البته مادامی که قانون ۱۸۰/۹۰ را نقض نکنید.

برای اخذ این نوع ویزا اسناد مالی قوی نیاز خواهید داشت. تصور کنید که ویزای مولتی سه ساله دریافت کرده اید، تاریخ اعتبار این ویزا ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸ است در اینصورت می توانید هر چند بار که بخواهید تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ به این حوزه وارد و یا از آن خارج شوید.

تفاوت‌ انواع ویزای شینگن

 

ویزای ملی یا ویزای شنگن نوع D

این ویزا همان ویزای تایپ D  است که به افرادی که قصد کار، زندگی یا تحصیل را دارند، اعطا می شود. برای اخذ ویزای تایپ D  فرد باید یکی از شرایط ذیل را داشته باشد:

  • شرکت در برنامه‌های تحصیلی بین المللی کوتاه مدت ( بیشتر از یکسال نباشد)
  • دانشجویان که قصد تحصیل در دانشگاه‌های خارجی را دارند. این ویزا در ابتدا یک ساله صادر می‌شود ولی امکان تجدید آن نیز وجود دارد.
  • کار و یا شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی در یکی از کشورهای حوزه شنگن
  • شخص متخصصی که به برای تخصص خود به یکی از کشورهای حوزه شنگن سفر می‌کند.
  • شرایط اوژانسی به عنوان مثال بیماری

 قانون ۱۸۰/۹۰ ویزای شینگن

نکته مهم دیگر که باعث گیج شدن کلیه دارندگان ویزای مولتی می شود آن است که مردم تصور می‌کنند که ۱۸۰ روز مهلت ویزا از اولین روز تاریخ اعتبار آغاز می شود که این درست نیست. در اصل ۱۸۰ روز اعتبار ویزای شما در چرخش است. یعنی هر زمان که بخواهید وارد حوزه شنگن شوید، باید ۱۸۰ روز به عقب برگردید و روزهایی که در این حوزه حضور داشتید را بشمارید. مجموع روزهای قبلی حضور شما نباید بیش از ۹۰ روز شود.

 قانون 180/90 ویزای شینگن چیست؟

آشنایی با فرم ویزای شینگن

برای دریافت ویزای شنگن علاوه بر ارسال مدارک شخصی باید فرم مخصوص این ویزا را پر کرده و تحویل سفارت کشور مورد نظر دهید. زمانی که فرم درخواست ویزای شنگن را پر می‌کنید باید علت سفر خود به حوزه شنگن را دقیق مشخص کنید. در ادامه به برخی دلایل قبول درخواست ویزای شنگن اشاره خواهیم کرد:

  • ترانزیت فرودگاهی: هدف از اخذ این ویزا سفرهای بین‌المللی است که فرد برای تعویض هواپیمای خود و ادامه سفر باید از یکی از کشورهای حوزه شنگن عبور کند.
  • ترانزیت: این ویزا شبیه ویزای قبلی است ولی بیشتر به افرادی اعطا می‌شود که سفرهای دریایی داشته و باید برای مدت کوتاهی در بندر یکی از کشورهای حوزه شنگن بمانند.
  • توریسم: یکی از مهمترین دلایل سفر به این منطقه بازدید از کشورهای مورد نظر است. افرادی که با هدف بازدید از آثار تاریخی، هنری، آشنایی با فرهنگ، غذا  و … به یکی از کشورهای حوزه شنگن سفر می‌کنند در این زیرمجموعه قرار می‌گیرند.
  • بازدید از خانواده: در صورتی که یکی از اعضای خانواده به صوت قانونی وارد یکی از کشورهای حوزه شنگن شده مشغول کار و یا تحصیل باشند می‌توانند برای اعضای خانواده خود با رعایت قوانین، دعوتنامه‌ای تهیه کنند. اعضای خانواده با توجه به دعوتنامه می توانند برای ورود به کشور مورد نظر اقدم کنند.
  • کسب و کار: تعداد زیادی از صاحبان کسب و کار با اهداف تجاری به دفعات به یکی از کشورهای این منطقه وارد می‌شوند. هدف از اخذ ویزای شنگن برای این افراد تجارت است.
  • اهداف رسمی: برای انجام وظیفه‌ای رسمی به یکی از کشورهای حوزه شنگن وارد خواهید شد.
  • بیماری: افرادی که برای درمان بیماری خود به یکی از کشورهای حوزه شنگن سفر می‌کنند امکان بستری شدن در بیمارستان و یا کلینیک را برای مدت ۳ ماه در ۱۸۰ روز دارند.
  • تحصیلی: دانش‌آموزانی که قصد تحصیل در یکی از دانشگاه ها و یا موسسات این منطقه را دارند باید این گزینه را انتخاب کنند.
  • اهداف فرهنگی، ورزشی یا فیلم‌سازی: افرادی که در این رویدادها، سمینارها، فستیوال‌ها و یا مسابقات شرکت می‌کنند باید این گزینه را تیک بزنند.
  • دلایل دیگر: اگر هدف شما از سفر یه حوزه شنگن، جزو این موارد نباشد باید این گزینه را انتخاب کنید. البته باید دلیل سفر خود را دقیقا در بخش توضیحات، ذکر کنید.

اعتبار ویزای شنگن و مدت زمان اقامت چه تفاوتی دارند؟

به غیر از ویزای مولتی که به فرد امکان حضور در حوزه شنگن را در مدت حداکثر ۹۰ روز در ۶ ماه می دهد، اعتبار ویزای یک بار ورود یا دوبار ورود به سفارت کشوری که درخواست خود را به آن ارائه کردید، بستگی دارد. سفارت تعداد روزهایی که متقاضی مجاز به حضور در حوزه شنگن است را مشخص می‌کند همچنین برای جلوگیری از هر نوع اشتباه، تاریخ روزی که مجاز به ورود و خروج هستید نیز مشخص شده است. بسیاری به این تاریخ توجه نمی‌کنند و یا حتی تفاوت آن با مدت زمان مجاز سفر را نمی‌دانند در نتیجه در سفر خود با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

مدت زمان ویزای شنگن چقدر است؟

این عدد نشان دهنده حداکثر روزهایی است که فرد مجاز به اقامت در این یکی از کشورهای این حوزه است. اولین روزی که به  این منطقه وارد می‌شوید، روز اول به حساب می‌آید حتی اگر چند دقیقه قبل از ساعت ۱۲ وارد خاک این کشور شوید.

معرفی انواع ویزای شینگن

لیبل ویزای شنگن(استیکر)

کلیه اطلاعات مربوط به اعتبار، تاریخ صدور و نوع ویزای شنگن در استیکر ویزای شما که بر صفحه پاسپورت چسبانده می‌شود، قرار دارد. حتما قبل از سفر استیکر ویزای خود را مطالعه کنید و جزئیات آن بویژه تاریخ اعتبار آن را به یاد بسپارید. دریافت استیکرهای بیشتر در طول سال‌های مختلف شانس دریافت ویزای شنگن مولتی و اقامت اروپا را افزایش می‌دهد.

دیدگاه کاربران

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید