هر آنچه باید درباره تفاوت ویزا و پاسپورت بدانید

فرق پاسپورت و ویزا
دسته بندی : راهنمای مهاجرت
: امتیاز شما به این مطلب
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

دو واژه پرکاربرد در سفر و مراحل اخذ اقامت اروپا، ویزا و پاسپورت هستند. برای سفر به یک کشور خارجی قبل از هر چیزی به پاسپورت و ویزا نیاز دارند. معمولا کسانی‌که سابقه سفر به خارج از کشور نداشته‌اند، با تفاوت ویزا و پاسپورت چندان آشنا نیستند. برای سفر به خارج از کشور، پاسپورت جزو مدارک ضروری است. هر کشور به اتباع خود دفترچه‌ای می‌دهد که نشان‌دهنده حمایت آن کشور از فرد در سرتاسر جهان است.

در اصل پاسپورت شناسنامه بین المللی افراد محسوب می‌شود. در مقابل ویزا مجوزی است که برای ورود به کشورها باید دریافت کنید. در ادامه شما را به‌طورکامل با فرق پاسپورت و ویزا آشنا خواهیم کرد. برای اطلاع دقیق از تفاوت این دو مدرک مهم برای سفر مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

پاسپورت چیست؟ شناسنامه بین‌المللی افراد

پاسپورت سندی معتبر و شامل اطلاعات شخصی و نشان‌دهنده تابعیت شماست. با این سند نشان می‌دهید که در کشوری خارجی مسافر هستید. همچنین نام کشوری که تابعیت آن را دارید نیز در گذرنامه ذکر شده است. رنگ و رتبه پاسپورت از مهم‌‌ترین ویژگی‌های گذرنامه یا پاسپورت محسوب می‌شوند. اطلاعات شخصی (نام و نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ و محل تولد) در صفحه اول پاسپورت درج شده است. در بالای صفحه سمت چپ شماره‌ای هشت رقمی را خواهید دید که کد کشور و شماره گذرنامه است. تاریخ صدور و انقضای پاسپورت نیز در صفحه اول دیده می‌شود.

دارندگان ویزای طلایی بعد از گذشت مدت زمان مشخصی موفق به دریافت پاسپورت می‌شوند. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همانند یونان و اسپانیا برای دادن اقامت و حق تابعیت به شهروندان خارجی در نظر گرفته‌اند. سوالی که برای اکثر علاقه‌مندان به مهاجرت پیش می‌آید، این است که ویزای طلایی چیست؟ این برنامه یکی از انواع روش‌های دریافت اقامت اروپا با سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. شهروندان خارجی با سرمایه‌گذاری در کشور مقصد، امتیازات شهروندی را به دست می‌آورند.

آشنایی با مفهوم پاسپورت در سایرس
آشنایی با شماره پاسپورت به‌عنوان مدرک هویت مسافران

شماره پاسپورت در قسمت توضیحات پاسپورت و تحت عنوان Passport No درج شده است که با یک حرف انگلیسی شروع می‌شود؛ بنابراین برای مثال شماره پاسپورت می‌تواند مانند J97634522 باشد. شماره پاسپورت یا گذرنامه در حقیقت یک عدد ۹ رقمی است و با یک حرف انگلیسی شروع می‌شود. شماره پاسپورت معمولا  در انتهای صفحه اول گذرنامه درج شده است. این مدرک را باید حتی در صورت داشتن انواع اقامت اروپا همیشه به همراه داشته باشید.

ویزا چیست؟ مهری در پاسپورت شما

درباره فرق ویزا و پاسپورت باید این‌طور گفت که ویزا سندی است که به‌صورت مهر، کاغذی یا الکترونیکی در یکی از صفحات پاسپورت درج می‌شود. در واقع ویزا یک استیکر است. این استیکر به شما اجازه می‌دهد که در مدت زمان محدود و مشخص شده در کشور مقصد حضور داشته باشید. برای دریافت ویزا لزوما به پاسپورت کشور خودتان نیاز خواهید داشت. دارندگان ویزا باید به محدودیت‌هایی مانند مدت زمان اقامت، زمان ورود و تاریخ انقضای ویزای خود توجه کنند. در مجموع ویزا هدف فرد از سفر، مدت زمان مجاز اقامت فرد در کشور مقصد و آخرین مهلتی که می‌تواند در آنجا بماند را نشان می‌دهد.

در صورت دریافت اقامت اروپا و آیدی کارت، برای ورود به بسیاری از کشورها نیاز به اخذ ویزای آن کشور نخواهید داشت. برای مثال دارندگان اقامت طلایی یونان می‌توانند بدون دریافت ویزا به کلیه کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شنگن سفر کنند. همچنین این افراد برای کار، زندگی یا تحصیل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا محدودیتی نخواهند داشت.

آشنایی با مفهوم ویزا در سایرس

تفاوت پاسپورت و ویزا؛ تابعیت در مقابل مجوز سفر

حالا که با مفهوم دقیق پاسپورت و ویزا آشنا شدیم، راحت‌تر می‌توانیم فرق ویزا با پاسپورت را بررسی کنیم. ویزا یا روادید سند و مدرکی است که اجازه ورود به یک کشور دوم را در مدتی خاص صادر می‌کند؛ اما پاسپورت نشان‌دهنده هویت شما است؛ بنابراین قبل از خروج از کشور یا بازگشت به کشور همیشه به این مدرک هویتی نیاز خواهید داشت. برای سفر به خارج از کشور به هر دو مدرک یعنی پاسپورت و ویزا نیاز خواهید داشت.

بررسی فرق بین ویزا و پاسپورت؛ اختلاف اعتبار

پاسپورت و ویزا از نظر مدت زمان اعتبار نیز با هم متفاوت هستند. پاسپورت معمولا ۵ سال اعتبار دارد ولی مدت زمان اعتبار ویزا به هدف شما از سفر و نوع ویزا بستگی دارد؛ باتوجه‌به این موضوع ویزا ممکن است چند روزه یا چند‌ماهه باشد. از دیگر تفاوت‌های ویزا و پاسپورت می توان به اشکال مختلف آن‌ها اشاره کرد. برخی ویزاها همچون ویزای توریستی و تحصیلی در دسته ویزای موقت و کوتاه مدت قرار می‌گیرند؛ در مقابل ویزاهای بلند‌مدت هستند که به دریافت اقامت و پاسپورت آن کشور منجر می‌شوند. از نمونه‌های پرطرفدار ویزاهای بلند‌مدت می‌توان به اقامت سرمایه گذاری اسپانیا و اقامت خرید ملک یونان اشاره کرد.

بررسی تفاوت ویزا و پاسپورت

آشنایی با انواع ویزا و پاسپورت‌های مختلف

پاسپورت کشورهای دنیا به ۴ رنگ مشکی، آبی، قرمز و سبز تقسیم می‌شود. همراه داشتن این مدرک شناسایی که در سطح بین‌المللی معتبر است در سفرهای خارجی اهمیت بالایی دارد. در واقع پاسپورت کارت شناسایی افراد در کشورهای خارجی محسوب می‌شود که انواع مختلفی دارد.

اما ویزا معمولا برای بازدیدهای کوتاه‌مدت از یک کشور صادر می‌شود. همچنین ویزا یک‌بار ورود (فرد فقط می‌تواند یک بار به کشور مقصد وارد شده سپس از آن کشور خارج شود) یا چند بار ورود است. در ویزای چند بار ورود فرد می‌تواند باتوجه‌به قوانین، چند بار به کشور وارد شده یا از آنجا خارج شود. هدف هر شخص از سفر به یک کشور متفاوت است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. ویزای پزشکی: برای درمان بیماری یا استفاده از امکانات پزشکی در کشوری دیگر صادر می‌شود.
  2. ویزای ورزشی و هنری: برای ورزشکاران و هنرمندانی که قصد شرکت در رقابت‌ها، کنسرت‌ها، نمایش‌ها و رویدادهای دیگر را دارند صادر می‌شود.
  3. ویزای توریستی: این ویزا متداول‌ترین نوع ویزا است که برای مدت زمان محدود با هدف سفر به کشوری خاص به فرد داده می‌شود.
  4. ویزای تجاری: این ویزا برای مقاصد کاری یا ماموریتی در کشور دیگر در مدت زمان محدود صادر می‌شود. برای استخدام شدن در شرکت خارجی باید ویزای کاری آن کشور را اخذ کنید. در‌صورتی‌ هم که تمایل به راه‌اندازی کسب‌وکار در کشور مقصد دارید باید ابتدا اقامت موقت کشور مد‌نظر را اخذ کنید.
  5. ویزای تحصیلی: شخص با هدف تحصیل در یکی از دانشگاه‌های خارجی اقدام به اخذ این ویزا می‌کند. دانشجویان باید بعد از فارغ‌التحصیلی و به پایان رسیدن اعتبار ویزا به کشور خود بازگردند.
  6. ویزای ترانزیت: مدت اعتبار این ویزا کمتر از ۵ روز است. ویزای ترانزیت برای افرادی صادر می‌شود که قصد دارند از طریق کشوری به کشور سومی سفر کنند.
  7. پاسپورت رسمی: این پاسپورت برای کارمندان دولتی به‌منظور سفرهای کاری صادر می‌شود.
  8. پاسپورت دیپلماتیک: این پاسپورت به دیپلمات‌ها و کارمندان سفارتخانه برای سفرهایی با هدف کاری تعلق می‌گیرد. دارندگان پاسپورت دیپلماتیک نیز باید مانند سایر شهروندان ویزای کشور مقصد را دریافت کنند.

در بعضی موارد می‌توانید با انتخاب برنامه‌های اقامتی، ویزای کوتاه مدت خود را به ویزای بلند مدت تبدیل کنید. بعد از چند سال کار و زندگی به شما اقامت دائم و آیدی کارت داده می‌شود. در اینجا به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیدی کارت چیست و چه اهمیتی دارد. آیدی کارت همچون پاسپورت مدرک هویتی محسوب می‌شود؛ بنابراین می‌توانید در موقعیت‌های حساس از این کارت به‌جای مدارک شخصی و شناسایی خود استفاده کنید.

آشنایی با انواع ویزا و پاسپورت

تفاوت ویزا با پاسپورت؛ مدت زمان انتظار برای صدور

برای صدور ویزا باید به اداره پلیس مراجعه کنید. در ایران معمولا سه تا ۱۵ روز پس از تحویل مدارک به پلیس ۱۰+ پاسپورت به آدرس منزل فرستاده می‌شود؛ اما برای صدور ویزای کشورهای مختلف مثلا ایتالیا یا آلمان ابتدا باید از سفارت مورد‌نظر وقت دریافت کنید. سپس در جلسه حضور در سفارت مدارک را تحویل دهید. با‌توجه‌به نوع درخواست ویزای شما، مدت اقامت و دلایل سفر به این کشور، ممکن است با درخواست شما موافقت یا مخالفت شود. اما معمولا صدور ویزای کشورهای اروپایی بین دو هفته تا یک ماه زمان می‌برد.

ویزا و پاسپورت مدارک ضروری افراد برای سفر به خارج‌ از کشور

در این مقاله با تفاوت ویزا و پاسپورت آشنا شدیم. برای سفر به خارج از کشور قبل از هر چیز به این دو مدرک مهم نیاز خواهید داشت. پاسپورت که مدرک هویتی مسافران محسوب می‌شود باید همیشه و در هر سفری همراه افراد باشد؛ اما ویزا باتوجه‌‌به هدف سفر انواع مختلفی دارد. همچنین شرایط دریافت ویزا برای کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود.

اگر قصد سفر به کشورهای اروپایی را دارید، مشاوران موسسه حقوقی سایرس آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. مشاوران باتوجه‌به شرایط و هدفتان از مهاجرت، بهترین روش را به شما پیشنهاد می‌دهند. از طریق شماره ۰۲۱۲۵۷۴۱ با ما در تماس باشید.

دیدگاه کاربران

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

29 دسامبر 2019

ویزای طلایی یونان به چه صورت است و چرا بخش میگن ویزای طلایی ؟

    1 ژانویه 2020

    ویزای طلایی، گلدن ویزا نام مستعار ویزای سرمایه گذاری یونان است. با خرید ملکی تجاری یا مسکونی به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار یورو می توانید اقامت دائم این کشور را از همان ابتدا برای خود و همسر و فرزندانتان دریافت کنید. این ویزای مقرون به صرفه ترین نوع ویزای طلایی است که مزایای بسیاری را در اختیار دارندگان آن قرار می دهد. جهت آگاهی از اطلاعات به روز اقامت سرمایه گذاری یونان با سایرس در تماس باشید.

29 دسامبر 2019

پاسپورت اروپایی تا چند سال اعتبار دارد و برای تمدید آن باید چی کار کنیم؟

    12 آوریل 2020

    مدت زمان اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف در اتحادیه اروپا کمی با هم متفاوت هستند. در برخی کشورها سن متقاضی نیز اهمیت دارد ولی به صورت کلی حداقل ۵ سال اعتبار دارد.

30 جولای 2020

سلام وقت بخیر
سایرس در زمینه دریافت ویزای دوم هم، خدماتی ارائه می کنه یا نه؟ من می خواستم ویزای آلمان را به دست بیارم.

    4 آگوست 2020

    سلام وقت بخیر
    طبیعتا با دریافت اقامت می توانید ویزای کشور مورد نظر خود را به دست آورید. سایرس امکان دریافت ویزای اروپا از طریق سرمایه گذاری، کارآفرینی، بلوکارت و تمکن مالی را فراهم کرده است.

2 آگوست 2020

رنگ پاسپورت ها چه فرقی باهم دارند؟
ابی؟
قرمز؟
مشکی؟
سبز؟

    2 سپتامبر 2020

    پاسپورت با طیف قرمز پر استفاده ترین رنگ است. جالب است بداید که ۱۰ پاسپورت قدرتمند جهان طیف قرمز دارند.
    دومین رنگ پرطرفدار، آبی است و کشورهایی که این رنگ را انتخاب کرده اند در اصل نمادی از “جهان جدید” را نشان می دهند.
    کشورهای آفریقایی معمولا رنگ مشکی را برای پاسپورت خود انتخاب کرده اند زیرا این رنگ را نشانه احترام می دانند.
    پاسپورت هایی که به رنگ سبز هستند معمولا منشا مذهبی دارند. کشورهای اسلامی این طیف رنگی را برای پاسپورت خود انتخاب کرده اند.

5 آگوست 2020

سلام مرسی از مقاله خوبتون
اگر پاسپورتمون گم بشه چی کار باید کنیم؟ میشه راهنمایی ام کنید.

    6 آگوست 2020

    سلام وقت بخیر
    می توان با در دست داشتن مدارک هویتی به مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کرد. در خارج از کشور نیز باید به کنسول گری یا سفارت ایران مراجعه و مراتب را به اطلاع مراجع قانونی رساند.