همه‌چیزهایی که باید درباره مالیات بر درآمد در آلمان بدانید

مالیات بر درآمد در آلمان
دسته بندی : اقامت آلمان
: امتیاز شما به این مطلب
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

مالیات یکی از مهم‌ترین مسائل روزمره شهروندان است. این مسئله خصوصاً در کشورهای اروپایی که نرخ دریافت مالیات بالایی دارند، بیشتر به چشم می‌خورد. در این مقاله قرار است سفری کوتاه به آلمان داشته باشیم و نرخ مالیات بر درآمد در این کشور را مرور کنیم. اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید و نگران مباحث مالیاتی هستید در ادامه همراه سایرس باشید.

مالیات، مهم‌ترین مسئله در آلمان

مالیات بخش عمده‌ای از درآمد کشورهای اروپایی را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل کشورهای اروپایی توجه ویژه‌ای به مالیات دارند. همچنین قوانین قضایی کشورهای اتحادیه اروپا مجازات سختی را برای فرار مالیاتی در نظر گرفته است. این مسئله برای افرادی که به‌تازگی اقامت اروپا را دریافت کرده‌اند، نیز نگران‌کننده است. در ادامه مقاله با انواع مالیات در آلمان آشنا می‌شویم.

مالیات، مهم‌ترین مسئله در آلمان

مالیات بر درآمد، اصلی‌ترین مالیاتی آلمان

مالیات بر درآمد مهم‌ترین و اصلی‌ترین نوع مالیات در آلمان است. از زمانی که فرد در آلمان مشغول به کار شود، بایستی مالیات بر درآمد را پرداخت کند. درصورتی‌که فرد کارمند سازمان خصوصی یا دولتی باشد، مالیات از حقوق وی کسر و به‌حساب دولت آلمان واریز می‌شود. اما اگر فرد خود اشتغال یا کارفرما باشد، باید مالیات خود را به‌صورت شخصی به دولت پرداخت کند.

قانون مالیات بر درآمد آلمان هم برای شهروندان و هم برای کسانی که از طریق اقامت کارآفرینی اروپا به آلمان سفرکرده‌اند اجرا می‌شود. لازم به ذکر است که میزان مالیات بر درآمد را درآمد سالانه فرد مشخص می‌کند. افرادی که درآمد بالاتری دارند، مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند تا عدالت اجتماعی برقرار شود.

مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیاتی که دیده نمی‌شود

مالیات بر ارزش‌افزوده در سراسر دنیا مرسوم است. در آلمان نیز افراد به ازای استفاده از کالا یا خدمات باید مالیاتی را به‌عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کنند. در حال حاضر مالیات بر ارزش‌افزوده در آلمان ۱۹ درصد است.

مالیات بر ارزش‌افزوده

مالیات شرکتی، مالیاتی که شرکت‌ها پرداخت می‌کنند

یکی دیگر از انواع مالیات در آلمان، مالیات شرکتی است. در این نوع مالیات شرکت‌های تجاری باید بر اساس درآمد و نوع شرکت مالیاتی را مشخص به‌صورت سالانه پرداخت کنند.

مالیات در آلمان چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات بر درآمد ازجمله اشکال مالیاتی است که همه افراد باید آن را پرداخت کنند. به همین دلیل بد نیست با نحوه محاسبه مالیات بر درآمد آشنا شویم. مالیات بر درآمد در آلمان بین ۱۴ تا ۴۲ درصد متغیر است. در حقیقت با افزایش میزان درآمد درصد پرداخت مالیات نیز بیشتر می‌شود. برای مثال افرادی که درآمد بالاتر از ۲۵ هزار یورو در سال داشته باشند، باید ۴۲ درصد مالیات پرداخت کنند.

مالیات در آلمان چگونه محاسبه می‌شود؟

معافیت مالیاتی در آلمان چه شرایطی دارد؟

معمولاً بیشتر افراد به دنبال راه‌هایی برای کاهش یا معافیت مالیاتی هستند. البته دراین‌باره باید به خاطر داشت که کشورهای اروپایی سخت‌گیری زیادی نسبت به مالیات دارند. در حقیقت در صورت دیرکرد یا تقلب در پرداخت مالیات، جریمه‌های سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته‌شده است. البته دولت آلمان برای افراد با شرایط خاص معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته است.

برای مثال افراد مجردی که زیر ۹ هزار یورو در سال درآمد دارند از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین افراد متأهل یا کسانی که در یک رابطه رسمی هستند نیز درصورتی‌که زیر ۱۸ هزار یورو در سال درآمد دارند از پرداخت مالیات معاف هستند. افراد بیمار و ناتوان، کودکان، موسسه‌های خیریه و عام‌المنفعه نیز پرداخت مالیات به دولت آلمان معاف هستند.

آیا همه‌کسانی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، باید مالیات پرداخت کنند؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بر اساس قانون از زمانی که اولین درآمد را در آلمان به دست می‌آوریم، مشمول مالیات هستیم. این قانون برای شهروندان آلمانی و کسانی که به‌تازگی اقامت آلمان را دریافت کرده‌اند یکسان است.

شماره شناسایی مالیاتی چیست؟

شماره شناسایی مالیاتی یک شماره ۱۱ رقمی است که برای هر فرد به‌طور جداگانه اختصاص داده می‌شود. این شماره تمامی سوابق مالیاتی فرد را ذخیره می‌کند. همچنین دولت و اداره مالیات آلمان، فرد را با این شماره شناسایی می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه سایر مقالات سایرس به صفحه اقامت اسلواکی از طریق کارآفرینی مراجعه کنید.

شماره شناسایی مالیاتی چیست؟

افراد چگونه مالیات خود را پرداخت می‌کنند؟

در ابتدا هر فرد باید اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و به اداره مالیات آلمان تحویل دهد. پس از بررسی مدارک امکان پرداخت به دو شیوه آنلاین و آفلاین وجود دارد. معمولاً توصیه می‌شود برای سرعت در انجام کار، پرداخت مالیات به شکل آنلاین صورت بگیرد.

(برای مطالعه و آشنایی با شیوه‌های مختلف اخذ اقامت اروپا می‌توانید به صفحه اقامت از طریق خرید ملک در یونان مراجعه کنید.)

 

برای مالیات از یک وکیل کمک بگیرید

در نظر داشته باشید که محتوای ارائه شده به جهت افزایش آگاهی شما عزیزان تهیه و تولید شده و خدمات مالیاتی جزء خدمات ارائه شده توسط موسسه حقوقی سایرس نیست.

در صورتی که تمایل به اخذ اقامت اروپا، از روش‌های سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، تمکن مالی و بلوکارت دارید، کارشناسان ما به صورت تخصصی و با ارائه مشاوره رایگان در کنار شما خواهند بود.

شماره تماس برای دریافت مشاوره رایگان ۰۲۱۲۵۷۴۱

دیدگاه کاربران

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید