با مفهوم گپ تحصیلی بیشتر آشنا شوید

گپ تحصیلی آلمان
دسته بندی : اقامت آلمان
: امتیاز شما به این مطلب
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

آلمان، یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت تحصیلی است. از مدت‌ها قبل بسیاری از دانشجویان ایران برای ادامه تحصیل به کشور آلمان مهاجرت کرده‌اند. سرزمین ژرمن‌ها به دلیل شرایط ایده‌آل اقتصادی و اجتماعی پذیرای دانشجویان بسیاری است. یکی از مشکلاتی که معمولا دانشجویان تازه وارد با آن مواجه می‌شوند، بحث «گپ تحصیلی» است. در این مقاله به صورت کامل به بررسی گپ تحصیلی می‌پردازیم. در ادامه با موسسه حقوقی سایرس همراه باشید.

آلمان؛ کشور محبوب برای ادامه تحصیل

در بین کسانی که به دنبال دریافت اقامت اروپا هستند، آلمان یکی از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید. ژرمن‌ها به واسطه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های متعدد و کیفیت بالای آموزشی یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا را در اختیار دارند. اعتبار مدرک دانشگاه‌های آلمان بالاست و اکثر دانشگاه‌ها در سراسر دنیا بر اعتبار مدرک کشور ژرمن‌ها صحه می‌گذارند.

از طرف دیگر بسیاری از دانشجویان، پس از اتمام تحصیل در آلمان می‌توانند در این کشور حضور داشته باشند. به عبارت دیگر، دانشجویان، با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری، مدت زمان حضور خود در آلمان را تمدید می‌کنند. معمولا دانشجویان بیشتر برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، آلمان را به عنوان کشور مقصد انتخاب می‌کنند. در بسیاری از موارد بین مقطع تحصیلی فعلی و قبلی دانشجو، چند سالی فاصله است. همین مساله موجب ایجاد گپ تحصیلی در آلمان می‌شود.

گپ تحصیلی چیست

گپ تحصیلی در آلمان چیست؟ فاصله بین دو مقطع تحصیلی

فرض کنید شخص سال ۲۰۱۴ مدرک لیسانس خود را دریافت کرده است. این شخص در سال ۲۰۲۰، یعنی پس از ۶ سال به دنبال اخذ ویزای تحصیلی از کشور آلمان است. به فاصله بین مدرک تحصیلی قبلی و شروع تحصیل در مقطع بالاتر، گپ تحصیلی گفته می‌شود. به عبارت دیگر، شخص مورد نظر در مثال فرضی ما ۶ سال گپ تحصیلی دارد.

گپ تحصیلی خوب است یا بد؟ شانس کم پذیرش در صورت فاصله زیاد بین مقاطع

اگر فاصله بین دو مقطع تحصیلی زیاد باشد، شانس پذیرش کاهش می‌یابد. در حقیقت فاصله زیاد بین دو مقطع تحصیلی احتمال فراموش دروس را بالا می‌برد. معمولا با زیاد شدن فاصله تحصیلی، دانشجو فرسخ‌ها از علم روز دور است و همین مساله کار را برای دانشگاه و مقطع بالاتر دشوار می‌کند. به همین دلیل بحث گپ تحصیلی اهمیت بالایی دارد.

(پیشنهاد می‌کنیم پیش از ادامه مقاله، با مراجعه به صفحه تمدید پاسپورت، از نحوه تمدید پاسپورت و قوانین مرتبط مطلع شوید.)

گپ تحصیلی و فیلتر کردن دانشجویان

گپ تحصیلی صرفا به خاطر شرایط دانشگاه‌ها مهم نیست. بسیاری تحصیل را وسیله‌ای برای مهاجرت می‌دانند و دولت آلمان سالانه درخواست‌های زیادی را برای ویزای تحصیلی دریافت می‌کند. به همین دلیل با بررسی فاصله تحصیلی بین دو مقطع، افرادی را که به قصدی غیر از تحصیل وارد آلمان می‌شوند را فیلتر می‌کند تا کسی نتواند ویزای تحصیلی را به ویزای طلایی و مجوز حضور در آلمان تبدیل کند.

آشنایی با گپ تحصیلی

هر فاصله‌ای، گپ تحصیلی نیست

اگر به دنبال ویزای تحصیلی آلمان هستید و تا اینجای مقاله ناامیده شده‌اید، نگران نباشید. الزاما هر فاصله تحصیلی به معنای رد درخواست شما برای ادامه تحصیل نیست. اگر در فاصله تحصیلی بین دو مقطع، در رشته خودتان کار کرده باشید یا مشغول به پژوهش باشید، اتفاقا شانس بالاتری برای ادامه تحصیل دارید. بنابراین گپ تحصیلی بین مقاطع مختلف به هیچ وجه به معنی شانس پایین در دریافت ویزای تحصیلی آلمان نیست.

(در صورتی که قصد دریافت اقامت در اروپا را دارید، حتما مقاله باز کردن حساب بین المللی ما را مطالعه کنید تا با اصول اولیه این کار آشنا شوید.)

چند سال وقفه بین مقاطع مختلف قابل قبول است؟

به صورت معمول ۲ تا ۵ سال گپ تحصیلی، مورد پذیرش دولت آلمان است. البته همان طور که گفتیم اگر در این زمان در رشته تحصیلی خود کار کرده باشید یا مقاله‌ای منتشر کرده باشید، شانس پذیرش خود را با وجود داشتن گپ تحصیلی بیشتر می‌کنید.

چطور می‌توان گپ تحصیلی را توجیه کرد؟

اگر به دنبال پر کردن گپ تحصیلی هستید، باید توجه داشته باشید که ساختن یک رزومه مرتبط با رشته تحصیلی می‌تواند این گپ را پر کند. از طرف دیگر در کشورهایی مثل ما مواردی مثل سربازی، کار و فراهم آوردن هزینه تحصیل هم می‌تواند فاصله تحصیلی را به خوبی پر کند. در این مواقع پیشنهاد می‌کنیم با مشورت گرفتن از وکلا یا کسانی که قبلا با این مشکل مواجه شده‌اند، مساله را حل کنید.

توجیه گپ تحصیلی

در صورتی که گپ تحصیلی توجیه‌ناپذیر داریم، چه اقدامی کنیم؟

در این شرایط پیشنهاد ما اخذ اقامت اروپا از طریق سایر روش‌ها، مثل تمکن مالی یا سرمایه‌گذاری است. شما ‌می‌توانید بعد از اخذ اقامت از طریق این روش‌ها، روند تحصیلی مد نظر خود یا اعضای خانواده خود را بدون دغدغه پذیرش، انجام دهید.

در نظر داشته باشید که محتوای ارائه شده به جهت افزایش آگاهی شما عزیزان تهیه و تولید شده و اقامت تحصیلی جزء خدمات ارائه شده توسط موسسه حقوقی سایرس نیست.

در صورتی که تمایل به اخذ اقامت اروپا، از روش‌های سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، تمکن مالی و بلوکارت دارید، کارشناسان ما به صورت تخصصی و با ارائه مشاوره رایگان در کنار شما خواهند بود.

شماره تماس برای دریافت مشاوره رایگان ۰۲۱۲۵۷۴۱

دیدگاه کاربران

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

2 ژوئن 2021

گپ تحصیلی روی اپلای تاثیری داره؟

    2 ژوئن 2021

    البته این مسئله به دانشگاه مورد نظر هم بستگی دارد ولی معمولا گپ تحصیلی ۲ یا ۳ ساله برای مقطع کارشناسی نرمال هست ولی اگر بیشتر از این بشه باید توجیه قابل قبولی ارائه کنید مثلا سابقه کاری مرتبط که آن هم نباید طولانی مدت باشد.

2 ژوئن 2021

میزان نرمال گپ تحصیلی چند سال هست؟

    2 ژوئن 2021

    میزان گپ تحصیلی به مقطع تحصیلی و دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. معمولا گپ تحصیلی ۲ تا ۳ ساله از آخرین مدرک دریافتی مانند دیپلم یک وقفه تحصیلی قابل قبول و نرمال است. برای مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا اگر توجیه قابل قبول داشته باشید می تواند بیشتر باشد.

28 دسامبر 2022

۶ سال با مدرک لیسانس گپ دارم ولی مدرک ارشد دارم تو اون رشته آیا میتونم دوباره ارشد بخونم در آلمان

    1 ژانویه 2023

    امین عزیز سلام
    در خصوص این موارد پیشنهاد می‌کنیم که با موسسات تحصیلی مشورت کنید تا بتونن دقیق‌تر شما رو راهنمایی کنن.

25 می 2023

سلام وقتتون بخیر
بنده دو سال گپ تحصیلی از زمان گرفتن دیپلمم دارم. میتونم با ارائه مدرک زبان (ÖSD B1) این گپ رو پر کنم؟

    25 می 2023

    علی عزیز سلام
    موسسه ما در خصوص اقامت تحصیلی فعالیتی نمی‌کنه. برای همین پیشنهاد می‌کنیم که در این مورد، با موسسات تحصیلی معتبر مشورت کنید.