اقامت تمکن مالی

موسسه حقوقی سایرس

یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش های اقامت در اروپا، اخذ اقامت با تمکن مالی است. قانون اقامت تمکن مالی در برخی کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه، یونان و اسپانیا اجرا می‌شود. در این روش، متقاضی می‌تواند با ارائه مدارک مبتنی بر داشتن درآمد ثابت در کشور خود و بدون نیاز به کارآفرینی، ثبت شرکت و یا سرمایه‌گذاری اجازه زندگی و اقامت موقت در کشور مقصد را به‌دست آورد.

اقامت تمکن مالی چیست؟

اقامت تمکن مالی اروپا که با نام اقامت خود‌حمایتی نیز شناخته می‌شود. روشی است که در آن فرد متقاضی برای اخذ اقامت اروپا با ارائه مدارک و مستندات لازم، توانایی مالی خود برای زندگی در اروپا را به اثبات می‌رساند. این توانایی با داشتن ملک و مستغلات، سپرده بانکی یا حقوق بازنشستگی اثبات خواهد شد.

کشورهایی که اقامت تمکن مالی می دهند

امکان مهاجرت از طریق تمکن مالی برای همه کشور‌های حوزه شینگن (شنگن) وجود ندارد. دولت در برخی از کشور‌های اروپایی، امکان زندگی افراد متمول را فراهم کرده است تا باعث رشد و گردش اقتصاد شود. فرانسه، ایتالیا، موناکو، اتریش، اسپانیا و یونان سه کشوری هستند که دریافت اقامت تمکن مالی امکان‌پذیر است. قوانین و شرایط اقامت فرانسه از طریق تمکن مالی با اقامت تمکن مالی اسپانیا و یونان تفاوت دارد. شما می‌توانید با آشنایی و شناخت این قوانین، بهترین مقصد را با توجه‌به شرایط خود انتخاب کنید.

شرایط اخذ اقامت تمکن مالی اروپا چیست؟

شرط اصلی اخذ اقامت تمکن مالی، اثبات درآمد ثابت ماهیانه توسط متقاضی است. میزان در‌آمد مورد‌نیاز برای هر کشور تفاوت دارد. همچنین، قوانین تمکن مالی اروپا، سالانه با توجه‌به وضعیت اقتصادی و نرخ تورم این کشور‌ها عوض می‌شود.

در عین حال با توجه به اینکه به طور کلی اخذ اقامت نیازمند به حضور شخص در کشور هدف است، باید منابع درآمد شخص به حضور فرد متقاضی نیازی نداشته باشد. به عنوان مثال؛ اجاره ماهیانه دریافتی، سود سپرده بانکی و حقوق بازنشستگی از جمله اثبات تمکن مالی اروپا هستند. همچنین، با دریافت اقامت تمکن مالی، اجازه کار نخواهید داشت. اگر به دریافت حقوق نیاز دارید، باید از روش اقامت کاری اروپا استفاده کنید.

مراحل دریافت اقامت از طریق تمکن مالی

برای اخذ اقامت اروپا از طریق تمکن مالی، باید درخواست خود را به همراه مدارک لازم به سفارت کشور مورد‌نظر ارائه دهید. روش‌های اثبات درآمد برای دریافت اقامت تمکن مالی یونان، فرانسه و اسپانیا یکسان است. در صورتی‌که با درخواست شما موافقت شود، مجوز اقامت موقت قابل تمدید به شما ارائه می‌شود. برای تمدید اقامت تمکن مالی نیز باید فاکتور‌های زیر توجه داشته باشید:

  • حفظ درآمد ثابت ماهیانه که در زمان تمدید جمع سالانه آن باید اثبات شود
  • ارائه آدرس محل سکونت و بیمه پزشکی معتبر

در نظر داشته باشید که در صورت تمایل شما، موسسه حقوقی در تمامی مراحل اخذ اقامت و مراحل بعد از اخذ اقامت مثل تمدید و سایر مراحل، در کنارتان خواهد بود.

اقامت اروپا با تمکن مالی چه مزایایی دارد؟

بسیاری از افراد اقامت تمکن مالی اروپا را با اقامت سرمایه گذاری اروپا به اشتباه یکسان می‌دانند. در اقامت تمکن مالی، شما نیازی به سرمایه‌گذاری یا راه‌اندازی بیزینس نخواهید داشت. علاوه‌بر این، با اخذ اقامت اروپا، امکان سفر بدون ویزا به کشورهای حوزه شنگن را دارید. چنانچه بخواهید برای اخذ ویزای کشورهایی مانند آمریکا و کانادا اقدام کنید، به دلیل داشتن اقامت اروپا، شانس بیشتری خواهید داشت. همچنین، همسر و فرزندان شما مجاز به زندگی و تحصیل در آن کشور خواهند بود.

به علاوه، امکان افتتاح حساب بانکی و استفاده از امکانات شهروندی برای دارندگان اقامت وجود دارد. در پکیج‌های تمکن مالی متقاضی امکان استخدام شدن در شرکتی در کشور مورد نظر را ندارد در نتیجه معاف از پرداخت مالیات بردرآمد هستید. البته متقاضی در صورت تمایل می‌تواند به‌عنوان مالک کسب‌و‌کار، بیزینس مورد‌نظر خود را راه‌اندازی کند.

ارائه خدمات موسسه حقوقی سایرس از بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق تمکن مالی

در موسسه حقوقی سایرس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین موسسه‌های حقوقی کشور که در زمینه اخذ و ارائه اقامت اروپا فعالیت دارد، خدمات مورد نیاز برای اخذ اقامت از طریق تمکن مالی کشور‌های فرانسه، یونان و اسپانیا را برای شما فراهم کرده است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره 25741-021 در ارتباط باشید تا کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما باشند.

بهترین مزیت اقامت تمکن مالی اروپا چیست؟

یکی از بهترین و مهم‌ترین مزایای اقامت تمکن مالی اروپا امکان سفر آزادانه در تمام کشور های عضو اتحادیه اروپا است. در عین حال امکان تحصیل فرزندان در بهترین مدارس دنیا، و بهره‌مندی از امکانات رفاهی زندگی در اروپا، از جمله مزایای اقامت تمکن مالی اروپا به حساب می‌آیند.

حداقل درآمد مورد نیاز در ایران برای اثبات تمکن مالی چقدر است؟

این درآمد با توجه به قوانین هر کشور متفاوت بوده و با توجه به این قوانین، میزان درآمد مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی برآورد می‌شود.

سوالات متداول

شرایط اخذ اقامت تمکن مالی چگونه است؟

با توجه به قوانین کشور و تعداد اعضای خانواده، نیاز به ثابت کردن منابع درآمدی ثابت و غیر‌وابسته به شغلتان در ایران خواهید داشت. این درآمد می‌تواند از اجاره ملک، سود سپرده، حقوق بازنشستگی و … باشد. به عنوان مثال میزان این درآمد برای خانواده سه نفره بهتر است حداقل حدود ماهانه 20 تا 30 میلیون تومان باشد.

آیا اجازه کار کردن و استخدام در اقامت تمکن مالی وجود دارد؟

با داشتن اقامت از طریق تمکن مالی شما نمی توانید در آن کشور استخدام شده و از دولت حقوق دریافت کنید. بلکه می توانید سهام دار باشید و یا مغازه‌ای خریداری کنید تا با اجاره آن منبع درآمد داشته باشید.

آیا می‌توان از اسناد همسر در اقامت تمکن مالی استفاده کرد؟

بله، هر دو نفر می‌توانند سرپرست محسوب شوند و مشکلی نخواهد بود. مهم این است که مجموع دارایی‌های یک زوج به عنوان یک خانواده بتواند درآمد ثابت موردنیاز ماهانه را تامین کند.

آیا اثبات درآمد ثابت در تمکن مالی با ارائه سود سهام امکان‌پذیر است؟

این مسئله نیاز به بررسی دقیق از طرف وکلا و کارشناسان حقوقی دارد. زیرا کاملا بستگی به نوع شرکت و نوع سهام خواهد داشت. اما به صورت کلی اولویت با نشان دادن درآمد از طریق اجاره ملک ، سود سپرده و یا حقوق بازنشستگی است و در موارد خاص با توجه به قوانین هر کشور ممکن است اثبات درآمد حاصله از سود سهام را هم به عنوان درآمد کمکی به درآمد‌های اصلی اضافه کرد.

آیا در پروسه تمکن مالی خرید ملک درکشور مقصد اجباری است؟

در اکثر کشورها خیر؛ در پروسه تمکن مالی صرفا نشان دادن درآمد ثابت از کشور مبدا ضروری است. اما برخی از کشورها مثل ایتالیا برای تمدید پروسه اقامت موقت نیاز هست ملک خریداری شود.

خرید ملک در اقامت تمکن مالی چه تاثیری دارد؟

در پروسه خرید ملک حداقلی برای سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود. (مثلا 250 هزار یورو)ولی شرط حضور به صورت قانونی وجود ندارد. اما در پروسه‌های تمکن مالی خرید ملک صرفا می‌تواند در پروسه تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم تاثیر‌گذار باشد.

آیا امکان اقدام برای دریافت اقامت سرپرست و همسر به صورت جداگانه وجود دارد؟

از نظر قانونی منعی وجود ندارد. اما بهتر است زن و شوهر و فرزندان زیر 18 سال با هم اقدام کنند. زیرا در صورت اقدام جداگانه، احتمال ریجکتی سرپرست یا همسر بالا خواهد رفت و از نظرهزینه هم مقرون به صرفه نخواهد بود. تنها در شرایطی می‌شود جدا اقدام کرد که زوجین از هم جدا شده باشند. حتی در این حالت هم در برخی کشورها اگر یکی از والدین به همراه فرزند بخواهند اقدام کنند رضایت و وکالت مکتوب و معتبر همسر سابق الزامی است.

آیا برای دریافت اقامت تمکن مالی فرزندان بالای 18 سال هم میتوانند اقدام کنند؟

در صورتی که فرزندان بالای 18 سال همراه خانواده اقدام کنند، احتمال برد پرونده‌شان بسیار بالاتر می‌رود. در نظر داشته باشید که این مسئله ارتباط مستقیم با نظرسفارت و نظر کارشناسی وکیل دارد. در صورتی که فرزند بالای 18 سال هم بخواهد همراه خانواده اقدام کند، از نظر قانونی تحت تکفل پدر و مادر نیست و لازم است جداگانه با توجه به قوانین آن کشور همانند سرپرست درآمد ثابت داشته باشد. اما در صورتی که بخواهند تکی اقدام بکنند احتمال ریجکتی بسیار بالاست. چرا که با توجه به نوع اقامت اجازه کار وجود ندارد و توجیه منطقی ندارد که جوان زیر 30 سال بدون داشتن شغل در کشوری مادام العمر زندگی کند.

در‌صورت 18 ساله شدن فرزند در طول پروسه اخذ اقامت چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که قبل از 18 ساله شدن مجوز اقامت وی از سفارت کشور مقصد درایران صادر شود ادامه پروسه از اداره مهاجرت در کشور مقصد خواهد بود و ادامه پروسه انجام خواهد شد. فقط در پروسه های تمدید اقامت، فرزند به تنهایی به عنوان سرپرست تلقی می‌شود و نشان دادن در آمد ثابت سالانه اجباری است. اما در صورتی که قبل از صدور مجوز اقامت از سفارت در ایران 18 ساله شود بستگی به نظر مستقیم سفارت دارد.

شرایط اخذ اقامت از طریق تمکن مالی چیست؟

اقامت از طریق تمکن مالی اقامتی است که در آن بدون نیاز به سرمایه گذاری ،کارآفرینی ،تنها با نشان دادن درآمد‌های ثابت ماهیانه است. از مهم‌ترین آن‌ها میتوان به اجاره ملک ،سپرده و حقوق بازنشستگی شخص در کشور مبدا اشاره کرد. در این نوع اقامت شخص مجوز استخدام شدن و دریافت حقوق از کشور مقصد را ندارد.

بهترین مقاصد برای اخذ اقامت تمکن مالی کجاست؟

فرانسه، اسپانیا، اتریش، یونان، موناکو، ایتالیا

آیا حقوق دریافتی هم میتواند جزو درآمدهای اثباتی برای تمکن مالی باشد؟

خیر؛ چرا که حقوق دریافتی شما در ایران در اکثر مواقع وابسته به حضور فیزیکی شما در آن مجموعه خواهد بود و ماهیت اقامت از طریق تمکن مالی مستلزم این است که شخص بتواند اثبات کند در صورت عدم حضور در کشور خودش چه درآمد‌هایی جهت تامین مخارج مربوط به زندگی شخص در کشور اروپایی درایران خواهد داشت.

شرط تمدید اقامت از طریق تمکن مالی چیست؟

شرایط تمدید پکیج‌های تمکن مالی در کشورهای مختلف متفاوت است. اما به صورت عمومی 3 فاکتور در همه پکیج های تمکن مالی مورد بررسی قرار می گیرد :
1. نشان دادن مبلغ تایید شده توسط اداره مهاجرت در کشور مقصد که نشان میدهد خانواده تمکن مالی کافی برای زندگی در کشور مقصد را دارند.
2. داشتن بیمه پزشکی در کشور مقصد
3. داشتن آدرس محل سکونت در کشور مقصد

آیا پرداخت مالیات در اقامت تمکن مالی واجب است؟

اگر متقاضی بالای 180 روز در کشور مقصد زندگی کند مستلزم به پرداخت مالیات بر درآمد آن کشور خواهد بود. این درآمد از طریق اجاره ملک و سود سپرده در ایران است. در صورتی که متقاضی ملکی خریداری کند پرداخت مالیات نقل و انتقال و در صورتی که متقاضی کسب وکار راه اندازی کند پرداخت مالیات بر درآمد طبق قوانین مالیاتی آن کشور الزامی است.

شرایط دریافت اقامت دائم در پروسه های تمکن مالی چگونه است؟

شرایط دریافت اقامت در کشور‌های اروپایی، متفاوت است. با‌این‌حال، موارد زیر از شروط الزامی و اولیه برای درخواست اقامت دائم تلقی می‌شود:

  1. با توجه به قوانین آن کشور حضور خود را در آن کشور اثبات کنند.
  2. پرداخت بیمه پزشکی در کشور مقصد
  3. داشتن آدرس محل سکونت معتبر در کشور مقصد
  4. آشنایی نسبی اعضای خانواده با زبان ، تاریخ و فرهنگ کشور مقصد
آيا امکان کار یا زندگی در سایر کشورهای اروپایی با داشتن اقامت تمکن مالی وجود دارد؟

با توجه به قانون اتحادیه اروپا شما قانونا فقط 90 روز اجازه زندگی در کشوری غیر از کشور مقصد در اتحادیه اروپا را دارید. همینطور در قانون تمکن مالی اجازه استخدام شدن نه در کشور مقصد نه در کشور دیگر وجود نخواهد داشت. در صورت تمایل، امکان راه‌اندازی کسب‌و‌کار در کشور مقصد وجود دارد. اما لازمه آن این است که شخص به عنوان سهام‌دار معرفی شود و نه مدیر‌عامل یا نیروی که حقوق بگیرید. در کشورهای دیگر هم این امکان وجود دارد.

آیا سپرده بانکی روز شمار به عنوان منبع درآمدی در تمکن مالی مورد تایید است؟

سپرده بانکی روز شمار عمدتا منبع درآمد اصلی محسوب نمی‌شود و بیشتر به عنوان گردش و مانده حساب استفاده خواهد شد. اما گاها سود برخی از سپرده‌های روزشمار نیز با توجه به نوع سپرده و خدمات بانک‌ها قابل احراز هستند. این مسئله حتما تحت نظر کارشناسان و متخصصان تکمیل مدارک بررسی می‌شود. برای مثال، در پروسه‌های تمکن مالی دو نوع سپرده ارائه می‌شود که یک مورد آن سپرده‌های بلند مدتی است که درصد سود مشخص و جزو منابع درآمد ثابت شخص و به صورت اختیاری ارائه می‌شود. یعنی ممکن است کل درآمد شخص از طریق سپرده ثابت شود یا بالعکس؛ کل درآمد شخص از طریق اجاره ملک تامین شود.

نوع دوم سپرده سپرده‌های روز شمار است که درصد سود بالایی ندارند یا عموما درصد سود آن به صورت رسمی قابل احراز نیست. ارائه حساب روز شمار در تمامی پروسه های تمکن مالی اجباری است. زیرا حساب‌های روز شمار نشان‌دهنده وجه نقدی است که در حال حاضر دارید و این مسئله برای سفارت‌ها ارزش بالایی دارد.

آیا از حساب سپرده تازه افتتاح شده هم می‌توان در پروسه تمکن مالی استفاده کرد؟

بستگی به طول انجام پروسه دارد و زمانی که قرار هست مدارک به سفارت ارائه شود. اما در کل بهتر است در زمان ارائه مدارک به سفارت، سپرده تازه افتتاح نشده باشد زیرا سفارت ممکن است این اتفاق را به حساب سند سازی بگذارد و روی پروسه شما تاثیر منفی داشته باشد.