کدام کشورهای اروپایی عضو شینگن نیستند؟

آشنایی با کشورهای اروپایی غیر شینگن در موسسه حقوقی سایرس
دسته بندی : راهنمای مهاجرت
: امتیاز شما به این مطلب
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی تلاش بسیاری برای حذف قوانین مختلف در رابطه با جابه‌جایی کالا و تردد شهروندان کرده‌اند. در نتیجه این اقدامات کشورهای اتحادیه اروپا توافق‌نامه‌ شینگن را امضا کردند و منطقه‌ای واحد و یکپارچه را تشکیل دادند. براساس این پیمان، کنترل بین‌مرزی برای عبور و مرور شهروندان خاتمه یافت و منطقه بدون‌مرز شکل گرفت. در حال حاضر شهروندان کشورهای حاضر در این پیمان، با رعایت قوانین می‌توانند در هر کشور حوزه شنگن که تمایل دارند، زندگی، کار و تحصیل کنند. همچنین این افراد از حقوق شهروندی که آن دولت در اختیار شهروندانش قرار داده است، بهره‌مند می‌شوند. اگر تمایل دارید برای ادامه تحصیل یا کار به کشورهای عضو شنگن مهاجرت کنید، همراه ما باشید تا شما را بیشتر با این کشورها و قوانین آن‌ها آشنا کنیم.

کشورهای شینگن کدامند؟

در حال حاضر ۲۶ کشور اروپایی (۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۴ کشور غیر عضو شامل نروژ، سوئیس، ایسلند و لیختن اشتاین) کشور های عضو شنگن هستند. یکی از امتیازات ویژه‌ای که با اخذ اقامت اروپا به شهروندان کشورهای حوزه شینگن و صاحبان کسب‌وکار تعلق می‌گیرد، عبور آزادانه از مرزهای این کشورها است. از ۲۶ کشور عضو در پیمان شینگن، ۲۲ عضو به‌طور کامل مجری قوانین ذکر شده در پیمان‌نامه شینگن هستند و چهار عضو (اعضای EFTA)، از طریق توافق‌نامه‌های خاص، قوانین شینگن را اجرا می‌کنند. در ادامه شما را با لیست کامل کشورهای عضو حوزه شنگن آشنا می‌کنیم.

لیست کشورهای عضو حوزه شینگن ۲۰۲۲
نام کشورنام کشورنام کشور
لوکزامبورگآلماناتریش
سوئیسفرانسهلیختن اشتاین
فنلاندنروژسوئد
لتونیاسلواکیاستونی
اسلوونیلهستانمجارستان
یونانجمهوری چکلیتوانی
هلندمالتادانمارک
ایتالیااسپانیاپرتغال
ایسلندبلژیک

توجه داشته باشید که اگرچه موناکو، سان مارینو و واتیکان مرزهای خود را بازکرده‌اند اما در منطقه بدون ویزا عضو نیستند. همچنین در حال حاضر چهار عضو دیگر اتحادیه اروپا، یعنی رومانی، قبرس، کرواسی و بلغارستان در تلاش هستند تا به عضویت حوزه شینگن در بیایند.

 چند کشور عضو شنگن هستند؟ عضویت 26 کشور اروپایی در حوزه شینگن

کشورهای اروپایی با چه هدفی پیمان شینگن را به وجود آوردند؟

آلمان و فرانسه اولین کشورهایی بودند که در جهت ایجاد یک منطقه یکپارچه بدون نیاز به ویزا برای رفت‌وآمد گام برداشتند. پیمان شینگن در سال ۱۹۸۵ با حضور کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند در لوکزامبورگ به امضا رسید که قوانین آن ۵ سال بعد اجرایی شدند. این کشورها در سال ۱۹۹۰ بار دیگر برای امضای کنوانسیون اجرای پیمان دور هم جمع شدند. مواردی که در این توافقنامه به اجرا درآمدند به شرح زیر است:

  • لغو کنترل مرزهای داخلی
  • وجود شرایط و ضوابط یکپارچه برای صدور ویزا
  • ایجاد بانک اطلاعاتی
  • همکاری و تعامل بیشتر بین افسران مهاجرت

چند ماه بعد از امضای این توافقنامه، ایتالیا نیز وارد این پیمان شد و سپس اسپانیا و پرتغال به این کشورها اضافه شدند. پیمان شینگن یا همان ویزای شینگن، طی سال‌ها گسترش یافت و به یکی از مهم‌ترین توافق‌نامه‌های جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۰۸، لیختن‌اشتاین آخرین کشوری بود که این پیمان‌نامه را امضا کرد و به کشورهای حوزه شنگن پیوست.

کدام کشورهای اروپایی عضو حوزه شنگن نیستند؟

شش کشور از اعضای اتحادیه‏‌ اروپا و برخی قلمروهای سرزمینی هنوز به عضویت حوزه شینگن در نیامده‌اند. شش کشور اتحادیه اروپا که نام آن‌ها در لیست کشورهای حوزه شینگن قرار ندارد، شامل بریتانیا، ایرلند، رومانی، بلغارستان، قبرس و کرواسی می‌شود. ایا ایرلند جنوبی جزو شینگن است؟ خیر، از این لیست ایرلند تمایلی برای پیوستن به توافق‌نامه شینگن ندارد. همچنین بریتانیا باتوجه‌به همه پرسی‌ که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، در سال ۲۰۲۰ به‌طور کامل از اتحادیه اروپا جدا شد و دیگر نمی‌توان با  انواع ویزای شینگن به این کشور سفر کرد؛ اما چهار کشور بلغارستان، رومانی، کرواسی و قبرس در حال تلاش برای پیوستن به حوزه شنگن هستند. همچنین قلمروهای فرانسوی گویان، گوادلوپ، مارتینیک، رئونیون، مایوت، سنت بارتلمی و سنت مارتین نیز عضو حوزه شینگن نیستند. در ادامه به لیست کامل‌تری از کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه شینگن نیستند، اشاره می‌کنیم.

کشورهایی که عضو حوزه شینگن نیستند
نام کشورنام کشورنام کشور
صربستانبریتانیااوکراین
رومانیقبرسبلغارستان
آلبانیایرلندروسیه
بوسنی و هرزگوینبلاروسمولداوی
کوزوومونته‌نگروآندورا
گرجستانمقدونیه

در مورد مناطقی مانند سن مارینو، موناکو و واتیکان هم باید گفت که اگرچه این کشورها قانون سفر آزادانه که بین کشورهای عضو شینگن رایج است را پذیرفته‏‌اند اما نام آن‌ها در لیست کشورهای عضو شینگن مشاهده نمی‌شود.

بررسی شرایط کار و زندگی در لیست کشورهای اتحادیه اروپا

در بین کشور های عضو شینگن، راه‌های بسیاری برای ورود افراد و اخذ اقامت وجود دارد. برای مثال در صورتی‌که اقدام به اخذ اقامت اروپا از طریق کار کنید، امکان زندگی و تحصیل برای شما و اعضای خانواده فراهم می‌شود. همچنین می‌توانید از امتیازاتی که به شهروندان کشور های جزو اتحادیه اروپا و شینگن تعلق می‌گیرد، برخوردار شوید. به‌عنوان مثال اقامت بلوکارت آلمان یکی از راه‌های اخذ اقامت اروپا از طریق کار است. یعنی شما بعد از دریافت اقامت آلمان، بدون نیاز به ویزا می‌توانید به تمام کشورهای شنگن سفر کنید.

چه کسانی نیاز به دریافت ویزای شینگن دارند؟

امکان عبور از مرزهای هر یک از کشورهای حوزه شینگن به صورت آزادانه و بدون نیاز به اخذ ویزا، فقط برای شهروندان همین کشورها و یا دارندگان اقامت از کشورهای حوزه شنگن امکان‌پذیر است. برای مثال با دریافت اقامت تمکن مالی اروپا در یکی از کشورهای یونان، فرانسه، اسپانیا و یا موناکو می‌توانید در همه کشورهای شینگن و بسیاری کشورهای دیگر، بدون نیاز به ویزا رفت و آمد کنید. اما شهروندان خارج از این حوزه و کسانی‌که تابعیت غیر اروپایی دارند، برای ورود به کشورهای حوزه شینگن باید ویزای شینگن دریافت کنند.

اجازه ورود به اروپا؛ نیاز شهروندان کشورهای آسیایی به ویزای شینگن 

منظور از ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن یک برچسب یا استیکر است که در پاسپورت متقاضی زده می‌شود. در اصل این برچسب مجوز ورود مسافر، برای مدتی محدود به یکی از کشورهای عضو شینگن است. ویزای شینگن به اشکال مختلفی صادر می‌شود و نوع و مدت اعتبار ویزا ارتباط مستقیمی با هدف شما از سفر دارد. در ادامه به انواع ویزای شینگن اشاره می‌کنیم.

  • ویزای توریستی شینگن
  • ویزای شینگن برای ملاقات دوستان و خانواده
  • ویزای تجاری شینگن
  • ویزای پزشکی شینگن
  • ویزای ترانزیت شینگن

همچنین براساس تعداد دفعات ورود و درخواست شما، نوع ویزا به ویزای یک‌بار ورود، ویزای دو بار ورود و ویزای چند بار ورود قابل تغییر است.

ویزای شینگن، برچسب مجوز ورود مسافر

سایرس، راهنمای شما برای دریافت اقامت از کشورهای اروپایی حوزه شینگن

در این مقاله شما را با کشورهایی که عضو حوزه شینگن نیستند، به عضویت این حوزه درآمده‌اند یا می‌خواهند عضو حوزه شینگن شوند، آشنا کردیم. دریافت اقامت اروپا، مخصوصا از کشورهای عضو حوزه شینگن، باتوجه‌به امتیازاتی که به شهروندان این کشورها تعلق می‌گیرد، همیشه محبوبیت بالایی داشته است. با دریافت اقامت از یکی از کشور های حوزه شینگن همچون یونان، اسپانیا، فرانسه و سایر کشورهای عضو، شما می‌توانید بدون محدودیت به هر کشور دیگری در این حوزه وارد و به کار، تحصیل و زندگی مشغول شوید. در مسیر اخذ اقامت اروپا برای دریافت اطلاعات دقیق می‌توانید با مشاوران موسسه حقوقی سایرس تماس بگیرید.

سوالات متداول

اتحادیه اروپا از چند کشور تشکیل می‌شود؟

اتحادیه اروپا از ۲۷ کشور اروپایی تشکیل شده و یک اتحادیه اقتصادی-سیاسی است. این اتحادیه در سال ۱۹۵۷ توسط ۶ کشور عضو در جامعه اقتصادی اروپا شکل گرفت. این اتحادیه در سال‌های بعد با اضافه شدن اعضای جدید گسترش یافت و در حال حاضر ۲۷ عضو فعال دارد.

کشورهای اروپایی غیر شینگن کدام‌اند؟

در بین کشورهای اروپایی، ۱۷ کشور در لیست توافق‌نامه شنگن حضور ندارند. ۵ کشور از این لیست شامل کشورهای اتحادیه اروپا هستند که از میان آن‌ها ایرلند تمایلی برای الحاق به حوزه شینگن ندارد. همچنین بریتانیا در سال ۲۰۲۰ از عضویت اتحادیه اروپا هم خارج شد. ۱۱ کشور اروپایی غیر شینگن دیگر، هنوز به عضویت اتحادیه اروپا نیز در نیامده‌اند.

پیمان شینگن چیست؟

پیمان شینگن توافق‌نامه‌ای است که به برداشته شدن مرز بین ۶ کشور اروپایی انجامید و امکان مسافرت بدون روادید بین این کشورها را فراهم کرد.

دیدگاه کاربران

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

30 جولای 2020

سلام وقت بخیر
از مقاله کاملتون متشکرم. سایرس خدماتی در زمینه اخذ ویزای شینگن ارائه می کنه؟ هزینه هاش به چه صورت هست؟

    4 آگوست 2020

    سلام وقت بخیر
    پیمان شینگن یک پیمان بین کشورهای اروپایی است. کسانی که ویزای یکی از کشورهای عضو پیمان را اخذ کنند، امکان سفر به کل اروپا را بدون ویزا خواهند داشت. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشورت بهتر با ما در موسسه حقوقی سایرس تماس حاصل کنید. همچنین می توانید درخواست مشاوره خود را در سایت سایرس ثبت بفرمایید.

      21 آگوست 2022

      اگر با ویزه تحصیلی وارد بوسنی شویم و از انجا بخواهیم قچاق وارد آلمان شوم کدام مشکل دارد یا نی

5 آگوست 2020

سلام وقت بخیر
آیا انگلیس در حال حاضر عضو پیمان شینگن محسوب میشه؟

    6 آگوست 2020

    سلام دوست گرامی
    پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور در حال حاضر عضو پیمان شینگن محسوب نمی شود.

12 فوریه 2022

سلام وقت بخیر
پیمان شینگن یک پیمان بین کشورهای اروپایی است. کسانی که ویزای یکی از کشورهای عضو پیمان را اخذ کنند، امکان سفر به کل اروپا را بدون ویزا خواهند داشت؟لطفاً

    1 نوامبر 2022

    سلام
    منطقه شنگن و اروپا با وجود داشتن مناطق مشترک زیاد، از هم متفاوت هستند. شما می‌تونید با داشتن ویزای یکی از کشورهای اتحادیه اروپا که داخل پیمان شنگن هم هستند به سایر کشورهای شنگن سفر کنید اما برای سفر به کشورهای اروپایی که داخل پیمان شنگن نیستند، باید ویزای جداگانه دریافت کنید.

29 دسامبر 2022

سلام وقت بخیر ایا با داشتن ویزای تحصیلی رومانی یا بلغارستان میتوان به کشور های همسایه انها ک عصو شینگن هستند مسافرت کرد

    1 ژانویه 2023

    علی عزیز سلام
    رومانی و بلغارستان عضو کشورهای شنگن نیستند و برای ورود به کشورهای شنگن با وجود داشتن ویزای تحصیلی رومانی یا بلغارستان، باید درخواست جداگانه‌ای برای ویزای شنگن بدید.