چگونه در خارج از کشور گذرنامه خود را تمدید کنیم؟

مدارک لازم برای تمدید گذرنامه در خارج از کشور
دسته بندی : راهنمای مهاجرت
: امتیاز شما به این مطلب
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

پاسپورت یکی از مهم‌ترین مدارک هویتی در سراسر دنیا است. همه افرادی که قصد سفر یا اقامت در سایر نقاط دنیا را دارند، به پاسپورت نیاز دارند. روند تمدید پاسپورت در داخل کشور مشخص است. افراد باید با مدارک هویتی به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند. اما این روند برای کسانی که در خارج از کشور هستند، ممکن است نگران کننده به نظر بیاید. در این مقاله به بررسی مدارک لازم برای تمدید گذرنامه در خارج از کشور می‌پردازیم. اگر شما نیز دغدغه تمدید گذرنامه در خارج از کشور را دارید، با موسسه حقوقی سایرس همراه باشید.

تمدید گذرنامه در خارج از کشور

اگر قصد اخذ اقامت اروپا یا حتی سفری کوتاه به یکی از کشورهای همسایه داشته باشید، به پاسپورت نیازمندید. پاسپورت یا گذرنامه یک مدرک هویتی به شمار می‌رود. در حقیقت همان طور که در داخل کشور افراد به وسیله کارت ملی یا شناسنامه تایید هویت می‌شوند، در خارج از کشور افراد غیربومی با پاسپورت تایید هویت می‌شوند. جالب است بدانید پاسپورت، مدرکی جدیدی نیست. از زمان باستان و در کشورهایی مانند مصر و تمدن بین‌النهرین از مدارکی مانند پاسپورت به عنوان مجوز عبور استفاده می‌شده است.

تمدید پاسپورت در خارج ایران

منتظر زمان انقضا پاسپورت نمانید

پاسپورت‌ها ۵ ساله صادر می‌شود. معمولا  توصیه می‌شود که پاسپورت ۶ ماه قبل از انتقضا تمدید شود. اما بسیاری از افراد به دلیل مشغله کاری یا فراموشی، دیر از موعد مقرر اقدام به تمدید پاسپورت می‌کنند. در داخل کشور دیر اقدام کردن برای تمدید پاسپورت دردسر خاصی برای فرد ایجاد نمی کند. اما فردی را در نظر بگیرید که برای نهایی کردن اقامت تمکن مالی اروپا به قاره سبز رفته باشد، در صورتی که پاسپورت وی در مدت اقامت منقضی شود باید منتظر دردسرهای جدی قانونی بود. اما آیا راهی برای تمدید پاسپورت در خارج از کشور وجود دارد؟

مراحل صدور و تمدید پاسپورت در خارج از کشور به چه صورت است؟

بر اساس قانون گذرنامه ایران مصوب ۱۳۵۱/۱۲/۱۰ افرادی که پاسپورت آن‌ها در خارج از کشور به اتمام برسد، می‌توانند به نزیک ترین سفارت خانه یا کنسول‌گری ایران مراجعه کنند. در حقیقت همان‌طور که پلیس ۱۰+ متصدی صدور پاسپورت در داخل کشور است، سفارت‌ها و نمایندگی‌های سیاسی در خارج از ایران نیز می‌توانند پاسپورت ارائه کنند. بنابراین اگر فرد با هر ویزایی مانند تمکن مالی یونان یا ویزای تفریحی اروپا دچار مشکلاتی در دریافت پاسپورت شود، می‌تواند به سفارت خانه ایران در کشور مبدا مراجعه کند.

همه چیز درباره تمدید کردن گذرنامه

مدارک لازم برای تمدید گذرنامه در خارج از کشور چیست؟ تمدید پاسپورت در خارج از کشور

متقاضی تمدید گذرنامه در خارج از کشور بایستی با در دست داشتن مدارک زیر و مراجعه به نزدیک ترین سفارت خانه، درخواست رسمی خود را مبنی بر دریافت پاسپورت جدید ارائه کند.

  • تکمیل فرم صدور گذرنامه
  • ارائه اصل گذرنامه فعلی و یک سری فتوکپی صفحه‌های دو، سه و صفحه دارای آخرین مهر خروج
  • ارائه اصل شناسنامه جمهوری اسلامی ایران و یک سری فتوکپی از کلیه صفحه‌ها (شناسنامه افراد بالای ۱۵ سال باید عکس‌دار باشد.)
  • عکس بیومتریک

برای دریافت گذرنامه در خارج از کشور چقدر باید هزینه کنیم؟

نرخ دریافت یا تمدید گذرنامه در خارج از کشور هر ساله توسط هیئت دولت به تصویب رسیده و به سفارت خانه‌ها اعلام می‌شود. بنابراین نرخ ثابتی برای تمدید گذرنامه وجود ندارد.

چگونه پاسپورت را تمدید کنیم

در صورت گم شدن پاسپورت در خارج از کشور چه باید کرد؟

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی پاسپورت خود را گم می‌کنند. این مساله در خارج از کشور بسیار دردسر زا است. چراکه بدون پاسپورت، پلیس به راحتی می‌تواند فرد را دستگیر و از کشور اخراج کند. در صورت مفقود شدن پاسپورت در خارج از کشور بایستی به سرعت مقامات محلی کشور مبدا را در جریان گذاشت. همچنین فرد بایستی با مراجعه به سفارت خانه یا کنسول گری ایران و اعلام مفقود شدن پاسپورت، درخواست دریافت گذرنامه جدید را ارائه کند.

چه مدت زمان طول می‌کشد تا پاسپورت خود را دریافت کنیم؟ مدت زمان صدور پاسپورت

پس از ثبت درخواست و ارائه مدارک، نمایندگی ایران مراتب پیگیری و صدور پاسپورت جدید را در دستور کار قرار می‌دهد. معمولا تلاش می‌شود که پاسپورت جدید در عرض چند هفته به دست متقاضی برسد. به طور میانگین گذرنامه جدید بین یک هفته تا ۲۰ روز و صدور گذرنامه جدید در صورت مفقودی حدود ۲۰ روز به طول می انجامد. اما زمان دقیق دریافت را می توان در زمان ارائه مدارک از مسئول سفارت سوال کرد. معمولا در این مدت می‌توان از مدارک هویتی موقت استفاده کرد.

پاسپورت، مهم ترین مدرک هویتی

در نظر داشته باشید که محتوای ارائه شده به جهت افزایش آگاهی شما عزیزان تهیه و تولید شده و اخذ یا تمدید پاسپورت (گذرنامه) جزء خدمات ارائه شده توسط موسسه حقوقی سایرس نیست.

در صورتی که تمایل به اخذ اقامت اروپا، از روش‌های سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، تمکن مالی و بلوکارت دارید، کارشناسان ما به صورت تخصصی و با ارائه مشاوره رایگان در کنار شما خواهند شد.

شماره تماس برای دریافت مشاوره رایگان ۰۲۱۲۵۷۴۱

دیدگاه کاربران

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

22 اکتبر 2020

من ۵۰ سال در انگلیس زندگی میکنم و همیشه پاسپورت از سفارت ایران در کنزینگتون کورت گرفتم حالا مدت پاسپورتم تمام شده به من گفتند که باید از طریق سایت میخک پول بدم و کد رهگیر بگیرم پسرم ۹۵ پوند برای پاسپورت داده و‌۲۰ پوند برای خدمات میخک که ما شماره رسید را هم داریم بعد از پست کردن به سفارت ایران در کنزینگتون مدارک و پاسپورت قدیم را به ما برگردوندن و‌گفتند باید کد رهگیر بگیرم چطور این کار را باید بکنم ؟ ما فکر کردیم سایت میخک ‌این کار میکند خواهش میکنم ما را راهنمایی کنید من سنم بالای ۷۰ سال هست و وضع ‌سلامتی من خوب نیست میخواهم هر چه زودتر حتا شده برای یکبار دیگه به مملکت و فامیل عزیزم بروم خواهشمندم هرچه زودتر من را راهنمایی کنید

    28 اکتبر 2020

    سلام و وقت بخیر

    پس از تکمیل مراحل لازم و بارگذاری آنها، کد رهگیری معمولا به صورت ایمیل برای متقاضیان ارسال می شود.

21 نوامبر 2020

باسلام سوال من درخصوص اقايانى است كه قبل ازخدمت سربازى ازايران خارج شده اندبراى تمديدگذرنامه درخارج ازكشورچه كاربايدبكند

    18 ژانویه 2021

    باید به سفارت ایران در کشور مقصد مراجعه کنید و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

26 دسامبر 2020

یکی ازدوستانم درکانادا پاسپورتش منقی=ضی شده است ایا این مورد ازایران قابل پیگیری هست ویا باید به دفتر حافظ منافع ایران درکانادا رجوع کنند؟

    12 ژانویه 2021

    برای تمدید گذرنامه خود می توانید از طریق کانادا نیز اقدام کنید.

19 ژانویه 2021

درود بر شما ..من تاریخ تمدید گذرنامه ام تمام شده به دلیل انتظار جهت دریافت پست شناسنامه از ایران. متاسفانه دو ماه بعد کلی پی گیری شناسنامه معلوم نیست کجاست من کارت ملی و کپی صفحات شناسنامه را دارم ..چه باید کنم

    20 ژانویه 2021

    سلام

    لطفا به سفارت ایران در کشور سکونت خود مراجعه کنید.

    سپاس

19 ژانویه 2021

وقت تمدید گذرنامه من تموم شده به دلیل اینکه منتظر بودم از ایران پست معمولی کردند به دستم برسه متاسفانه معلوم نیست کجا رفته .اصل کارت ملی و کپی صفحات شناسنامه را دارم چه باید بکنم خواهرم شدیدا بد حاله و من شدیدا دلنگران باید هر چه زود به ایران سفر کنم خواهشمندم راهنمایی کنید

    20 ژانویه 2021

    سلام

    شما باید به سفارت ایران در کشوری که زندگی می کنید مراجعه کنید تا با توجه به قوانین شما را راهنمایی کنند.

7 فوریه 2021

سلام خسته نباشید
من تاریخ پاسپورت خانم ‌پسرم رو به اتمام هستش ‌داخل پاسپورتم
ویزا دارند اگر پاسپورتشان راتعویض کنم پاسپورت قبلی هم برگردونده میشه تکلیف ویزا داخل پاس اول چی میشه
ممنونم وسپاسگذار

    11 می 2021

    زمانی که پاسپورت را تعویض می کنید، پاسپورت قبلی که ویزا داخلش هست هم به شما داده می شود. ویزای داخلش معتبر است. هر کجا که سفر کنید و به ویزای نیاز داشتید پاسپورت قدیمی را نیز نشان می دهید.

29 آگوست 2021

سلام در رابطه با تمدید پاسپورت در کشور آمریکا می خواستم سوال کنم که با توجه به اینکه سفارت خانه و کنسولگری وجود ندارد به چه طریق باید اقدام کرد

    21 آگوست 2022

    گلناز عزیز سلام
    برای تمدید پاسپورت ایرانی در آمریکا باید به دفتر حفاظت منافع ایران در آمریکا مراجعه کنید.

    12 آوریل 2023

    سلام من میخوام برای تحصیل به امریکا برم وقت سفارت دارم ۱ ماه دیگه متوجه شدم ۱۰ ماه بیشتر نمونده از اعتبارم تمدید پاسپورتم با توجه به این که تمام مدارکم با پاسپورت قبلی ثبت شده مشکل ساز نمیشه ؟

      15 آوریل 2023

      محمد عزیز سلام
      از نظر قانونی تعویض پاسپورت در مراحل دریافت ویزا مشکلی ایجاد نمی‌کنه و با توجه به اینکه شما پاسپورت‌های قبلی خودتون رو هم در اختیرا سفارت قرار میدید، مدارک هم به مشکلی نمی‌خورن.
      با وجود این، بهترین کار این هست که قبل از اقدام، حتما با سفارت مکاتبه کرده و از روند و جزئیات این سفارت مطمئن بشید.

11 جولای 2022

سلام ببخشید برای تمدید پاسپورت در خارج از کشور نیاز به ارائه ی کارت پایان خدمت هست یا نه اگه نداشته باشیم برامون تمدید نمی کنن؟

29 جولای 2022

سلام من تقریبا هفت سال هست در کشور سوید زندگی می‌کنم و پاسپورت ایرانیم را گم کردم و الان میخواهم درخواست یک پاسپورت جدید کنم من کارت سربازی و همی مدارک را دارم

    31 جولای 2022

    سلام جناب شریفی عزیز
    این موارد رو باید از طریق سفارت ایران در کشور مد نظرتون پیگیری کنید.

    با توجه به اینکه بدون شک شما تجربیات خوب و مفیدی از زندگی در سوئیس دارید، خوشحال میشیم که این تجربیات رو با ما در اکانت اینستاگرامی موسسه به اشتراک بگذارید.

9 می 2023

سلام متاسفانه شناسنامه من در ایران است و خودم در حال حاظر در اتریش آهسته باید پاسپورت و تمدید کنم آیا بجای شناسنامه ترجمه شناسنامه مهر وزارت خارجه خورده مورد قبول هست یا نه ؟ من ترجمه انرا دارم با مهر وزارت خارجه که تایید شده هست

    10 می 2023

    المیرا عزیز سلام
    به صورت روتین، اصل مدرک برای ارائه در کنار ترجمه مورد نیاز هست.