رتبه بندی پاسپورت های جهان، هر کشور کجاست؟

رتبه بندی پاسپورت های جهان
دسته بندی : راهنمای مهاجرت
: امتیاز شما به این مطلب
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

اعتبار پاسپورت یا همان گذرنامه یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای برآورد قدرت سیاسی و دیپلماسی کشورها است. منظور از اعتبار پاسپورت، تعداد کشورهایی است که افراد می‌توانند بدون داشتن ویزا به آن سفر کنند. طبیعتاً سفر بدون ویزا به قدرت سیاسی کشورها بستگی دارد. در ادامه رتبه بندی پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۰ را مشاهده می‌کنید. با موسسه حقوقی سایرس ارائه‌کننده خدمات اقامت اروپا همراه ما باشید.

رتبه بندی پاسپورت‌های جهان، از قوی‌ترین‌ها تا ضعیف‌ترین‌ها

موسسه مطالعاتی هنلی و سازمان IATA  معمولاً دو سازمانی هستند که رده‌بندی پاسپورت‌ها را به‌صورت سالانه انجام می‌دهند. در سال ۲۰۲۰ نیز این سازمان‌ها اقدام به انتشار رتبه بندی پاسپورت‌ها کرده‌اند و لیست قدرتمندترین کشور تا ضعیف‌ترین کشورها در پاسپورت را ارائه کرده‌اند:

ژاپن و سنگاپور،شرق آسیا و بهترین پاسپورت دنیا

مثل سال ۲۰۱۹ رتبه اول بهترین و قدرتمندترین پاسپورت دنیا متعلق به ژاپن است. شهروندان سرزمین خورشید تابان می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۱ کشور دنیا سفر کنند. این عدد وقتی معنی‌دار می‌شود که بدانید کشورهای انتهایی لیست اجازه سفر بدون ویزا را به کمتر از ۳۰ کشور دنیا دارند. بعد از ژاپن، سنگاپور یکی دیگر از بهترین کشورهای ارائه‌کننده پاسپورت است. سنگاپور یکی از کشورهای پیشرو در زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است و اقامت سرمایه گذاری این کشور نیز موردتوجه قرارگرفته است.

 

از کره جنوبی تا فنلاند، رتبه‌های مشترک

در رتبه بندی نظام پاسپورت‌ها رتبه‌های مشترکی هم وجود دارند. کره جنوبی و آلمان به‌طور مشترک در رتبه سوم ارزشمندترین پاسپورت دنیا قرارگرفته‌اند. بعدازاین دو کشور ایتالیا و فنلاند هم چهارمین کشور ازنظر اعتبار پاسپورت هستند. ایتالیا و فنلاند امکان سفر به ۱۸۸ کشور دنیا را فراهم کرده‌اند.

 اسپانیا، لوکزامبورگ و دانمارک، رتبه‌های مشترک پنجم

کشورهای اسپانیا، لوکزامبورگ و دانمارک که همگی در اروپا قرار دارند در رده پنجمین پاسپورت‌های معتبر دنیا قرار دارند. بعدازاین کشورها، فرانسه و سوئد در رتبه ششم قرار دارد. فرانسه سعی کرده با امکان دریافت انواع اقامت ازجمله تمکن مالی فرانسه امکان دریافت ویزای خود را برای کشورهای مختلفی فراهم کند.

پرتقال، بالاتر از کشورهای سرشناس دنیا در پاسپورت

پرتقال رتبه هفتم بهترین و قدرتمندترین پاسپورت‌های دنیا را در اختیار دارد. این مسئله وقتی اهمیت جدی می‌یابد که پرتقال توانسته رتبه بالاتری از بسیاری از کشورهای مثل آمریکا یا انگلستان به دست آورد.

دیگر کشورها از رتبه ۸ تا ۱۰

ایالات‌متحده آمریکا، انگلستان، نروژ، یونان و بلژیک توانسته‌اند رتبه هشتم را در بین قدرتمندترین پاسپورت‌های دنیا را به دست آورند. نیوزلند، مالت، جمهوری چک، کانادا و استرالیا در رتبه نهم قرار گرفته‌اند. اسلواکی، لیتوانی و مجارستان هم کشورهای دیگری هستند که ۱۰ رتبه اول بهترین پاسپورت‌ها را تشکیل داده‌اند.

امارات قدرتمند، پاسپورت در حوالی ما

در حوالی ایران و به‌طورکلی خاورمیانه کشور امارات با قرار گرفتن در رتبه ۲۱ بهترین پاسپورت را دارد. این مسئله نشان می‌دهد که امارات سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و سیاسی زیادی انجام داده است که توانسته البته نتیجه آن را بگیرد. چراکه اتباع اماراتی می‌توانند به ۴۱ کشور جهان بدون پاسپورت سفر کنند.

ایران در چه رتبه‌ای قرار دارد؟

ایران در رتبه ۹۸ فهرست پاسپورت‌های معتبر دنیا قرارگرفته است. این رتبه نشان می‌دهد که وضعیت ایران در زمینه پاسپورت اصلاً مساعد نیست. تحریم‌ها و بسیاری از مسائل دیگر نیز بر رتبه نامناسب ایران در رده‌بندی پاسپورت‌ها اثرگذار است.

با توجه به رتبه کشورهای مختلف اروپایی، بهترین کشور برای مهاجرت کجاست؟

طبیعتاً قدرت پاسپورت تنها یکی از فاکتورهای مؤثر بر انتخاب کشور مقصد است. به‌عبارت‌دیگر به‌صرف داشتن یک پاسپورت قدرتمند یا ضعیف نمی‌توان یک کشور را برای مهاجرت انتخاب کرد. چراکه قدرت پاسپورت کشورها در طول زمان نیز متغیر است. از طرف دیگر در انتخاب یک کشور اروپایی باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اکثر کشورهای اروپایی عضو پیمان شینگن هستند. به‌این‌ترتیب با داشتن پاسپورت یکی از کشورها هم می‌توان به سایر کشورهای اروپایی مهاجرت کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به مباحث دریافت اقامت اروپا علاقه‌مند هستید، مقالات جذاب ما مثل کد کشورهای اروپایی را در وبلاگ سایرس از دست ندهید.

در انتخاب کشور مقصد همه‌چیز را در نظر بگیرید

در صورتی که تمایل به اخذ اقامت اروپا، از روش‌های سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، تمکن مالی و بلوکارت دارید، کارشناسان ما به صورت تخصصی و با ارائه مشاوره رایگان در کنار شما خواهند بود.

شماره تماس برای دریافت مشاوره رایگان ۰۲۱۲۵۷۴۱

دیدگاه کاربران

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید