اقامت یونان

شرایط زندگی در یونان و راه‌های دریافت اقامت آن

 آشنایی با کشور یونان

کشور یونان در جنوب شرق اروپا و در شبه جزیره بالکان قرار دارد. پایتخت آن شهر تاریخی آتن است. همسایه‌های شمالی این کشور آلبانی، بلغارستان و مقدونیه شمالی و از شرق با ترکیه هم‌مرز است. در سال 2021، طی سرشماری انجام‌شده، جمعیت این کشور 10میلیون نفر اعلام شده. دین رسمی این کشور ارتدکس و زبان رسمی آن‌ها یونانی است. در ادامه، اطلاعات تکمیلی در‌مورد این کشور را مشاهده می‌کنید.

  • زبان رسمی: یونان
  • زبان دوم: انگلیسی
  • واحد پول: یورو
  • نوع حکومت و ساختار سیاسی: جمهوری ‌‌پارلمانی
  • پیش شماره تلفن: 0030
  • تعداد کشورهای بدون نیاز به ویزا: 185
  • پایتخت: آتن
  • جمعیت: حدود 11 میلیون نفر
  • منطقه زمانی: GMT+3

این کشور تاریخی، آثار باستانی بسیار متنوعی دارد که باعث رونق صنعت توریسم در این کشور شده است. علاوه‌بر این، یونان اولین کشوری است که مسابقات المپیک را پایه‌گذاری و به دنیا معرفی کرد.

 

شرایط اقامت و زندگی در یونان

بسیاری از افراد به‌دلیل شرایط آسان دریافت اقامت یونان، این کشور را به‌منظور اخذ اقامت اروپا انتخاب می‌کنند. با‌این‌حال باید شرایط کشور یونان برای زندگی را بررسی کرده تا در آینده متوجه ضرر نشوید. 80 درصد این کشور را کوه ها تشکیل می دهند به علاوه با وجود 16 هزار کیلومتر ساحل، یونان طولانی‌ترین خط ساحلی اروپا را دارد.  این سرزمین با کوه ها، جنگل ها و دریاها فرش شده؛ ولی آنچه این کشور را در نوع خود منحصر به فرد کرده است، وجود جزایر متعدد آن است. کشور یونان با مساحت 131940 کیلومتر مربع از یک شبه جزیره و شش هزار جزیره  تشکیل می‌شود.

 

قانون کشور یونان؛ زندگی در کشور باستانی برای مهاجران

یونان کشوری است که به‌دلیل سیاست‌های اقتصادی به بهترین کشور برای اخذ اقامت گلدن ویزا تبدیل شده است. به‌همین دلیل، بسیاری از غیر‌اروپاییان به این کشور مهاجرت کرده‌اند. به‌طور‌کلی، یونان نیز مانند هر کشور اروپایی، قوانین خاص خود را دارد. اگر قصد زندگی در این کشور را دارید باید حتما به زبان یونانی آشنا باشید. زیرا به‌جز مناطق توریستی، در سایر بخش‌ها مردم به زبان یونانی صحبت می‌کنند. به همین دلیل یادگیری زبان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد مهاجر محسوب می‌شود. علاوه‌بر این بهتر است همیشه پول نقد همراهتان باشد زیرا با وجود کارت‌های بانکی، یونانی‌ها هنوز پول نقد را ترجیح می‌دهند.

شرایط زندگی در یونان برای ایرانیان

آب و هوای یونان چگونه است؟

کشور یونان آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد. روزهای تابستان در این کشور گرم و خشک بوده و غالبا بادهایی که در غروب می‌وزند اندکی از گرمای هوا کم می‌کند. در شمال جزیره‌ها و مناطق ساحلی معمولا بادهای بیشتری وزیده می‌شود. پایتخت یونان، شهر آتن، در فصل تابستان و ماه جولای هوا گرم خواهد بود و درجه هوا گاهی تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. در گذشته بافت کشور بیشتر جنگلی بوده است؛ ولی با گذشت زمان و طی قرن‌ها درخت‌ها بریده شدند و از چوب آن‌ها برای مصارف مختلف استفاده شد. حدود 10 پارک ملی در یونان وجود دارد. خط ساحلی طولانی و آب‌های آبی بسیار تمیز و هزینه‌های پایین، یونان را به مقصد محبوب توریست‌ها تبدیل کرده است. علاوه‌بر این، بسیاری از افراد متمول غیر‌اروپایی از طریق اخذ اقامت تمکن مالی، وارد این کشور شده و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت می‌برند.

 

بررسی اقتصاد؛ زندگی و کار در یونان

یونان کشوری نسبتا توسعه یافته است که طیف وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی آن (حدود 85 درصد) در بخش خدمات متمرکز می‌شود. بخش صنعتی با 12 درصد و بخش کشاورزی با 3 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. يونان از نظر توليد گندم، جو، ذرت، چغندر قند، ميوه، سبزی و پنير تقريباً خودکفاست. بخش صنعتی نیز به‌سرعت در حال توسعه است که شامل فرآوری منابع طبيعی از جمله نفت و گاز طبیعی می‌شود.

صنعت توريسم و ناوگان كشتی‌های تجاری نیز از منابع مهم کسب درآمد از ارز خارجی است. اقتصاد یونان، اقتصاد سرمایه‌داری است که بخش عمومی 40% GDP و صنعت توریسم 18% GDP آن را در برمی‌گیرد. صنعت توریسم یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد یونان است که باعث اشتغال 900 هزار نفر می‌شود. هر ساله دو الی سه برابر جمعیت یونان به این کشور سفر می‌کنند. البته وجود فرودگاه‌های بین المللی در جزایر و شهرهای مختلف آن باعث شده تا این کشور بتواند خدمات خوبی به تعداد بالای گردشگران ارائه دهد.

حدود یک پنجم نیروی کار یونان را مهاجران در حوزه‌هایی مانند کشاورزی تشکیل می‌دهند. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در راستای کاهش مالیات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اقتصاد این کشور رو به رشد خواهد بود. اقتصاد یونان در سال 2019 رشد دو درصدی داشته و تخمین زده شده که در سال 2020 رشدی 2.8 درصدی خواهد داشت.

سیاست یونان؛ جذب سرمایه‌گذاران خارجی

بیمه و خدمات درمانی در کشور یونان

یونان مانند اکثر کشورهای اروپایی سیستم بهداشت و درمان پیشرفته‌ای دارد. شرکت‌های خصوصی و دولتی بیمه در این کشور اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. کارفرمایان نیز موظف هستند همه کارکنان خود را بیمه کنند. استانداردهای خدمات درمانی در یونان تقریبا بالا است. البته خدماتی که ارائه می‌شوند در جزایر و سرزمین اصلی متفاوت هستند. سیستم خدمات درمانی ملی با هدف ارائه خدمات رایگان و یکسان به کلیه شهروندان این کشور راه‌اندازی شده است.

حدود 93 درصد از جمعیت کشور یونان را بومیان آن تشکیل داده‌اند و 7درصد باقی‌ماند شامل اقلیت‌های ترک، آلبانی، بلغاری و ارمنی هستند. همان‌طور که آمار نشان می‌دهد، یونان بر‌خلاف سایر کشور‌های اروپایی، جمعیت مهاجر بسیار کمتری دارد. این موضوع نشان‌دهنده اهیمت آشنایی با سبک زندگی و فرهنگ مردم در این کشور برای مهاجران است.

فرهنگ خانواده در یونان

دولت یونان همه افرادی که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند را به‌عنوان خانواده می‌شناسد. با‌این‌حال، خانواده به‌طور سنتی از پدر مادر و فرزندان تشکیل می‌شود. زن در خانواده نقش مدیریت داخلی را دارد و مرد نیز سخنگوی خانواده است. به‌طور‌کل، مردان در جامعه نقش مهم‌تری دارند. یونانی‌ها به مهمان‌نوازی و خونسردی معروف هستند. ممکن است برخی از یونانی‌ها سوالاتی از شما بپرسند که در بسیاری از فرهنگ‌ها جزو حریم شخصی شما خواهد بود. با‌این‌حال، این سوالات بی‌ادبی نیست و صرفاً برای صمیمیت پرسیده می‌شود.

حمل و نقل در کشور یونان

یونان یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل سراسر اروپا را در اختیار دارد. اتوبوسرانی داخلی توسط شرکت KTEL یا (Koino Tameio Eis Praxeon Leoforion) اداره می‌شود. از طرف دیگر یونان دو خط راه آهن اصلی دارد. یکی آتن به تسالونیکی و دیگری که آتن را به پاتراس وصل می‌کند. خطوط راه آهن دیگر یونان در حال ساخت و بهره‌برداری هستند و در آینده‌ای نزدیک خطوط ریلی بیشتری به شبکه وصل خواهد شد. در حمل‌و‌نقل درون شهری نیز یونان از سیستم مترو پیشرفته‌ای برخوردار است.

مترو یونان در شهر آتن سه خط اصلی و در زمینه حمل‌و‌نقل هوایی نیز یونان 15 فرودگاه بین‌المللی دارد. اکثر پروازهای آتن توسط شرکت هواپیمایی المپیک انجام می‌شود. با توجه‌به موقعیت کشور یونان، حمل‌و‌نقل دریایی نیز در این کشور رونق دارد. کشتی‌های باری، مسافربری و تفریحی بخش عمده‌ای از صنعت دریانوردی در یونان را تشکیل می‌دهند. سیستم حمل‌و‌نقل یونان اکثر مناطق حتی جزایر و شهرهای کوچک‌تر و دورتر را پوشش می‌دهد. این سیستم منطبق با برنامه و به صورت مرتب برنامه‌ریزی شده است.

مهمترین راه حمل و نقل، هواپیما است بسیاری از توریست ها به آتن سفر می‌کنند و سپس از آن‌جا از طریق هواپیما یا کشتی به جزایر مختلف می‌روند. در بهار و تابستان پروازهای چارتر مستقیم به جزایر نیز وجود دارند.

محبوبیت اتوبوس های دریایی در یونان

هزینه بلیت اتوبوس و قطار در یونان

قطار در یونان مانند اتوبوس، هواپیما و کشتی محبوب نیست. به‌همین دلیل، در بسیاری از سفرها هزینه سفر با قطار ارزان‌تر از اتوبوس است. اتوبوس‌های KTEL معمولا سبز رنگ هستند و راه ارتباطی میان بسیاری از شهرهای یونان و آتن محسوب می‌شوند. هزینه بلیط اتوبوس 90 دقیقه‌ای 1.40 یورو، اتوبوس 2 ساعته 4.5 یورو و بلیط توریستی 3 روزه 22 یورو است. اگر بخواهید با اتوبوس به فرودگاه سفر کنید باید 6 یورو و با مترو 10 یورو بپردازید.

اتوبوس‌های داخل شهر نیز با توجه به برنامه اعلام‌شده سر وقت حرکت می‌کنند و کلیه مناطق شهر را پوشش می‌دهند. هزینه بلیط اتوبوس های داخل شهری با بلیط مترو به یک اندازه و معادل 1.20 یورو است.

کشور یونان به عنوان جایگاه مکتب دموکراسی و آموزش عالی دانشگاهی در اروپا شناخته می‌شود. بسیاری از شیوه‌های آموزشی کشورهای غربی در دانشگاه‌های یونان نیز اجرا می‌شود. در واقع نظام آموزشی کشور یونان تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار دارد. سیستم آموزشی عالی و باکیفیت برگرفته از ایده‌های فیلسوفان یونان باستان هنوز هم در این کشور طرفداران خاص خود را دارد.

در رتبه بندی جهانی، دانشگاه های کشور یونان در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند و همچنین برخی دیگر از مراکز آموزش عالی آن در جایگاه ۱۰۰۰ دانشگاه مطرح جهان واقع شده‌اند.

سیستم آموزشی در یونان

سیستم آموزشی در یونان به سه بخش ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی تقسیم می‌شود. مدارس یونان تحت نظر آموزش و پرورش این کشور هستند. بر اساس قانون، کلیه کودکان 6 تا 15 ساله باید به مدرسه بروند. در این مدت مدارس دولتی رایگان هستند. سیستم آموزشی در یونان به سه بخش ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تقسیم شده که عبارتند از مدرسه ابتدایی (6 تا 11 سال)، راهنمایی ( 12 تا 14 سال) و دبیرستان (15 تا 17 سال). در پایان مقطع راهنمایی دانش‌آموزان می توانند به دبیرستان رفته و تحصیلات آکادمیک خود را ادامه داده یا به مدارس فنی و حرفه‌ای بروند.

مدارس و دوران کنکور در یونان

مدارس دولتی بهترین راه برای یادگیری زبان یونانی برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود که کاملا رایگان هستند. حتی کتب درسی به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرند. البته بسیاری از والدین، برای برخورداری از مزایای بیشتر، فرزندان خود را مدارس خصوصی ثبت‌نام می کنند که با پرداخت شهریه همراه است.

در آتن و شهرهای بزرگ مانند تسالونیکی مدارس بین‌المللی نیز وجود دارند که برنامه تحصیلی آن‌ها منطبق با برنامه تحصیلی آمریکایی یا انگلیسی است. خانواده‌هایی که به‌صورت کوتاه مدت در این کشور اقامت دارند، این نوع مدارس را انتخاب می‌کنند. زبان تدریس در این مدارس معمولا انگلیسی است. علاوه‌بر این، دانش آموزان باید پس از اتمام دوره تحصیل دبیرستان، کنکور داده تا بتوانند وارد دانشگاه شوند.

آتن مهد دموکراسی است و ریشه‌های عمیقی در تاریخ و فرهنگ دارد. جامعه‌پذیری و چند ملیتی این کشور، امکان تجربه زندگی جدید و متفاوتی را در محیطی زیبا برای اتباع خارجی به ارمغان می‌آورد. دانش‌آموزانی که در مدارس بین‌المللی ثبت‌نام می‌کنند امکان تحصیل در سیستم آموزشی آمریکایی یا انگلیسی و اخذ دیپلم بین‌المللی را خواهند داشت. از بین بهترین مدارس بین‌المللی می‌توان به Byron college , St, Catherine’s British school, Campion school, ACS Athens, ISA  اشاره کرد.

تحصیل در کشور یونان

مزایای تحصیل در یونان برای ایرانیان

تحصیل در کشور یونان در مقایسه با کشورهای دیگر کم‌هزینه و ارزان‌تر است. به‌علاوه اجاره آپارتمان و هزینه خورد و خوراک نیز ارزان‌تر از سایر کشور‌های اروپایی خواهد بود. در‌نتیجه اولین مزیت تحصیل در یونان، هزینه پایین دانشگاه‌ها است.

کشور یونان به عنوان زادگاه دموکراسی و آموزش عالی دانشگاهی در اروپا شناخته می‌شود. دانشجویان می‌تواند در محیطی آرام و منطبق با متدهای به‌روز دنیا در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند. دانشگاه‌های یونان میان 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. در ادامه به بررسی سایر مزایای تحصیل در یونان می‌پردازیم:

  • دانشگاه‌های یونان مورد تایید وزارت بهداشت هستند.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان کار دانشجویی در حین دوران تحصیل
  • ارائه کمک‌هزینه تحصیلی و بورسیه از سوی سازمان‌های مختلف

اگر شرایط لازم برای دریافت بورسیه را داشته باشید امکان تحصیل به‌صورت رایگان در دانشگاه وجود خواهد داشت. البته که دانشگاه‌های دولتی نیز رایگان هستند. دولت یونان برای رفاه دانشجویان، بیش از ۴۰۰ نوع مختلف بورسیه تحصیلی در نظر گرفته است که هزینه بورسیه، زمان اعطا، شرایط دریافت و سازمان اعطا‌کننده آن متفاوت است.

خدمات بیمه برای دانشجویان

یکی دیگر از مزایای تحصیل در یونان، خدمات بیمه است. کلیه دانشجویان باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. معمولا بیمه یک ساله برای دانشجو در نظر گرفته می‌شود که هزینه‌های درمان در یونان را پوشش می‌دهد. دانشجویان می‌توانند با ارائه کارت بیمه از خدمات درمانی در سراسر اروپا بهره‌مند شوند. ولی بزرگ‌ترین مزیت این بیمه برای دانشجویان، هزینه پایین خدمات و تمدید بیمه است.

افتتاح حساب دانشجویی و استفاده از تسهیلات بانکی

دانشجویان برای انجام کارهای بانکی باید در بانک محل تحصیل خود، حسابی را افتتاح کنند. متقاضی برای افتتاح حساب، باید پاسپورت، ویزای تحصیلی، کارت دانشجویی، نامه تمکن مالی و یا حمایت مالی از سمت بورسیه تحصیلی را به بانک ارائه دهد. بانک‌ها برای حساب دانشجویی یک کارت اعتباری در نظر می‌گیرند. حداقل مبلغ برای افتتاح حساب دانشجویی در بانک‌ها بین ۵۰ تا ۳۰۰ یورو است.

تحصیل در یونان

شرایط تحصیل در یونان برای غیر‌اروپاییان

اگر بخواهید برای مقطع کارشناسی اقدام کنید باید در ماه جولای درخواست خود را به وزارت علوم یونان ارائه دهید. سپس فایلی شامل کلیه مراحل و مدارک لازم برای شما به زبان انگلیسی ارسال می‌شود. لطفا توجه کنید که مدارک ضروری باید به زبان یونانی ترجمه شده و توسط وزارت کشور یونان و سفارت تایید شوند یا اصطلاحاً لگالایز مدارک صورت بگیرد. اگر قصد تحصیل در مقاطع بالاتر را دارید، باید مدارک را مستقیماً به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. برای تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری باید مدرک فارغ‌التحصیلی دوره قبلی را داشته باشید. به‌علاوه مدرک زبان انگلیسی یا یونانی نیز برای تحصیل در این کشور مهم است.

اتباع خارجی برای تحصیل در یونان به اخذ ویزای تایپ D نیاز خواهند داشت. برای اخذ این ویزا به نامه پذیرش دانشگاه و پرونده‌ای کامل و بی‌نقص نیاز دارید. دانشجویان اروپایی و غیر‌اروپایی نیز باید برای تحصیل در یونان باید بیمه سلامت، تمکن مالی و پاسپورت معتبر داشته باشند.

معادل‌سازی مدارک در یونان؛ مهم‌ترین مرحله اپلای مدارک

معادل‌سازی مدارک در کشور یونان به معنای بررسی و ارزیابی مدارک دانشجو و واحدهای گذرانده توسط کارشناسان دانشگاه است. اگر دانشجویان از لحاظ استاندارد واحدهای آموزشی، تعدادی دروس را کمبود داشته باشند باید قبل از ورود به مقطع مورد‌نظر آن دروس را به صورت دوره‌های کوتاه‌مدت پشت‌سر بگذراند و به این ترتیب مدرک آن‌ها معادل‌سازی می‌شود. معادل‌سازی مدرک بیشتر برای دانشجویانی است که از آسیا و آفریقا برای ادامه تحصیل به یونان سفر می‌کنند. دانشجویانی که در اروپا تحصیل کرده‌اند نیازی به معادل‌سازی مدرک خود ندارند.

هزینه خوابگاه و زندگی در یونان برای دانشجویان

اگر در هر یک از مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های معتبر یونان مشغول به تحصیل شوید، امکان زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی را خواهید داشت. با این‌حال، همه دانشگاه‌ها خوابگاه ندارند. خوابگاه‌ها از امکانات رفاهی کافی برخوردارند. اتاق‌ها به‌صورت دو یا سه نفره هستند. سالن مطالعه، فضای استراحت و تفریح نیز دارند. هزینه زندگی با اقامت در خوابگاه حدودا 700 یورو در  ماه است. این خوابگاه‌ها در شهر‌های بزرگ‌تر هستند که هزینه زندگی بیشتر از سایر شهر‌های یونان خواهد بود. برای مثال، در شهر‌های بزرگی مانند آتن، هزینه یک آپارتمان یک خوابه از 200 تا 450 پوند در ماه برآورد شده است که این مقدار در شهر‌های کوچک بسیار کمتر می‌شود. در جدول زیر هزینه زندگی در یونان به‌طور میانگین آورده شده است:

فعالیتهزینه‌ها به پوند
یک وعده غذایی10
قهوه2 تا 4
بلیت سینما8
اجاره خانه به‌صورت ماهانه200-450
هزینه حمل‌و‌نقل15-30

دولت یونان امکانات ویژه‌ای برای دانشجویان در‌نظر گرفته است. دانشجویان، کارتی به نام کارت شناسایی ISIC دریافت می‌کنند. با استفاده از این کارت از تخفیف ویژه مانند تخفیف وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، ورود به تئاتر، سینما، موزه، خرید بلیط هواپیما، تورهای گردشگری و سایر خدمات بهره‌مند می‌شوند. برای دریافت کارت باید هزینه‌ای پرداخت شود.

رشته‌های تحصیلی پر‌طرفدار در یونان

رشته‌های مختلفی در یونان ارائه می‌شود که از سوی وزارت بهداشت ایران مورد‌تایید است. شما می‌توانید با تحصیل در رشته‌های زیر برای دریافت اقامت تحصیلی یونان اقدام کنید.

  • تحصیل داروسازی در یونان
  • تحصیل پزشکی در یونان
  • مطالعات محیطی
  • رشته‌های مدیریت
  • حقوق
  • انسان‌شناسی
  • ادبیات و زبان‌های خارجه
  • تکنولوژی
  • ورزش

تحصیل در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی در یونان بسیار پیشرفته است و فارغ‌التحصیلان می‌توانند به‌راحتی در هر کشوری استخدام شوند یا تحصیلات خود را در کشور دیگری ادامه دهند. علاوه‌بر این، افرادی که به تحصیل رشته گردشگری در یونان پرداخته‌اند، شانس بیشتری برای پیدا کردن کار در همین کشور دارند.

دانشگاه های یونان؛ تحصیل در یونان با بهترین سیستم آموزشی

تحصیل در یونان یکی از راه‌های مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود. برای این‌که آینده‌ای مطمئن داشته باشید باید در دانشگاه‌های معروف این کشور تحصیل کرده باشید. در این‌صورت آینده شغلی شما نیز تضمین خواهد شد. این دانشگاه‌ها شامل موارد زیر است.

  • دانشگاه ملی فنی شهر آتن: یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های یونان، دانشگاه ملی فنی آتن است. این دانشگاه رتبه 401 را به خود اختصاص داده است. دروس به زبان انگلیسی و یونانی تدریس می‌شوند.
  • دانشگاه ارسطو: دانشگاه ارسطو یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور یونان در جنوب شرقی قاره اروپا محسوب می‌شود. دانشکده اصلی در مرکز شهر تسالونیک واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۲۵ تاسیس شد و رتبه 501 را به خود اختصاص داده است.
  • دانشگاه آتن: دانشگاه آتن در سال ۱۸۳۷ تاسیس شده است.  در حال حاضر بیش از ۱۲۵ هزار دانشجو در این دانشگاه در رشته‌های زبان های خارجی، علوم، بهداشت، فلسفه، علوم سیاسی و علوم طبیعی در تحصیل می‌کنند. این دانشگاه نیز جزو 700 دانشگاه برتر جهان است.
  • دانشگاه کرت: دانشگاه کرت، چهارمین دانشگاه برتر کشور یونان است که در رتبه‌بندی جهانی رتبه ۶۵۱ را به‌خود اختصاص داده است. دانشکده Heraklion وRethymno دو دانشکده مهم این دانشگاه هستند که از نظر علمی در سطح بالایی قرار دارند. دانشگاه کرت در سال ۱۹۷۳ تاسیس شد و به سرعت رشد و توسعه یافت.

این دانشگاه‌ها در هر رشته و تخصص رتبه خاصی دارند. برای مثال، دانشگاه آتن، جزو بهترین دانشگاه های یونان برای پزشکی است.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی یونان

دوره کارشناسی در دانشگاه‌های یونان 4 ساله است. متقاضیان ورود به مقطع کارشناسی باید علاوه‌بر مدرک دیپلم با معدل بالا، مدرک معتبر زبان تافل یا آیلتس را به دانشگاه ارائه دهند. همچنین باید پاسپورت، ویزای تحصیلی، مدرک دیپلم، ریزنمرات دبیرستان، گواهی تمکن مالی و نامه پذیرش از سوی دانشگاه را نیز ارائه کنند. برای ورود به دانشگاه از مقطع کارشناسی، متقاضی باید در آزمون ورودی یا کنکور شرکت نمره مناسبی کسب کرده باشد. معمولا زبان تحصیل در مقطع کارشناسی، زبان یونانی است ولی دانشگاه‌هایی نیز وجود دارند که دوره را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. متقاضیان پس از پذیرفته‌شدن در یکی از دانشگاه‌های کشور باید دوره زبان یونانی را بگذرانند تا به سطح مورد‌نظر، برای تحصیل در یونان برسند.

مقطع کارشناسی ارشد در یونان

دوره کارشناسی ارشد در یونان 2 ساله است. بسیاری از دانشگاه‌ها در این دوره به زبان انگلیسی برگزار می‌شود؛ ولی دانشجویان باید مدرک زبان آیلتس یا تافل ارائه دهد. تحصیل در برخی از رشته‌ها مانند فلسفه، زبان‌های خارجی، ادبیات و حقوق طرفداران بسیاری دارد. برای ثبت‌نام در دوره کارشناسی ارشد، علاوه بر مدرک دیپلم و لیسانس، ریزنمرات سال‌های قبل، پاسپورت، ویزای تحصیلی، گواهی تمکن مالی، نامه پذیرش دانشگاه، معرفی نامه از اساتید معتبر، رزومه تحصیلی، گواهی شرکت در کنفرانس یا همایش، هزینه ثبت‌نام دانشگاه، مدرک معتبر زبان انگلیسی و در صورت لزوم گواهی تسلط به زبان یونانی مورد نیاز است.

شرایط ورود به مقطع دکتری در یونان

مقطع دکتری در یونان 4 ساله است. دانشجویان برای ورود به دوره دکتری باید به زبان انگلیسی و یونانی مسلط باشند. مهمترین مدارک مورد‌نیاز برای ثبت‌نام دکترا شامل ویزای تحصیلی، پاسپورت معتبر، ریز نمرات و مدارک سال‌های لیسانس و فوق‌لیسانس، گواهی تمکن مالی، شهریه دانشگاه، گواهی سلامت، معرفی نامه از اساتید به همراه امضا، گواهی مدرک زبان انگلیسی و زبان یونانی می‌شود. یکی از نکات مهم برای دانشجویان دکترا، ارائه طرح پیشنهادی جدید و جالب برای رساله دکتری است. معتبرترین دانشگاه های کشور یونان برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا عبارتند از:

  • دانشگاه ارسطو
  • دانشگاه پیرائوس
  • دانشگاه مرکزی یونان
  • دانشگاه ملی آتن
  • دانشگاه فنی ملی یونان
  • دانشگاه پاتراس
  • دانشگاه ایونیا
  • دانشگاه کرت

محدودیت سنی برای تحصیل در مقطع دکتری یونان تعریف نشده؛ ولی حداقل معدل لازم برای پذیرش در این دانشگاه 5.7 از 10 است. علاوه‌بر این دانشجویان باید در مقطع دکتری به زبان یونانی تسلط داشته باشند. اگر در مقاطع قبلی در یونان تحصیل نکرده باشند، باید در دوره زبان یونانی یکساله دانشگاه حضور پیدا کنند.

کاهش هزینه تحصیل یونان با بورسیه

یکی از معروفترین و معتبرترین کمک‌هزینه دوره‌های تحصیلی کشور یونان، بورسیه اراسموس است. بورسیه اراسموس موندوس تعریفی برای نوعی بورسیه تحصیلی برای تحقیق و پژوهش دانشجویان و تحصیل آن‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می‌شود. به این ترتیب، ادامه تحصیل از طریق بورسیه اراسموس در کشور یونان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا امکان پذیر است.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سال از تمام جهان با استفاده از بورسیه اراسموس به کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف لیسانس، فوق لیسانس و دکترا اعزام می‌شوند. هدف از اعطای بورسیه اراسموس به دانشجویان، تحصیل به زبان انگلیسی در کشورهای پیشرفته اروپایی است.

هزینه های زندگی در یونان چگونه است؟

هزینه های زندگی در این کشور معمولا از سایر کشورهای اروپایی کمتر است. میزان اختلاف هزینه‌های زندگی در یونان نسبت به سایر کشورهای اروپایی ۳۰ درصد کمتر برآورد می‌شود. همچنین میزان هزینه‌های تامین اجتماعی و بیمه برای هر فردی در یونان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمتر است.

پس می‌توان گفت که مهاجرانی که در یونان زندگی می‌کنند با میزان حقوق دریافتی متعادل، زندگی راحتی خواهند داشت. مواد غذایی در این کشور قیمت ارزانی دارند. در جدول زیر، هزینه فعالیت‌های مختلف را به‌صورت میانگین می‌توانید مشاهده کنید.

رستوران‌ها و وعده‌های غذاییمیانگین قیمت به پوند
وعده غذایی در یک رستوران میان‌رده12.00
سه وعده غذا برای دو نفر در رستوران میان‌رده40.00
مک دونالد7.00
قهوه3.00
آب0.50
شیر1.36
نان سفید1.03
برنج سفید یک کیلوگرمی1.88
فیله مرغ یک کیلویی7.58
حمل‌و‌نقلهزینه به پوند
بلیت یک طرفه درون شهری1.20
بلیت ماهانه30.00
گازوئیل یک لیتر1.17
تاکسی3.50
تفریحاتهزینه به پوند
ورزش و فیتنس ماهیانه37.08
سینما8.00
هزینه لباسهزینه به پوند
شلوار جین70.70
لباس‌های تابستانی31.97
کفش ورزشی نایک73.74
کفش مردانه کلاسیک89.63

یونان دومین شهر ارزان در اروپای غربی است. هزینه‌های زندگی برای یک خانواده 4 نفره ماهیانه 2.695 یورو است و برای یک نفر ماهیانه 1.134 یورو است. به‌همین دلیل با یک درآمد معمول می‌توان زندگی مناسبی داشت.

گردشگری در یونان و مکان‌های دیدنی آن

گردشگری در یونان بسیار رونق دارد و شغل بسیاری از افراد ساکن در این کشور محسوب می‌شود. از شهر‌های توریستی یونان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آتن
  • چانیا
  • سانتورینی
  • هرسنیسوس
  • ریتیمنو
  • میکونوس
  • تسلیوی

به‌طور‌کل، می‌توان گفت که همه جزایر و شهر‌های یونان به‌نوعی جاذبه‌های گردشگری هستند که بازدید از آن‌ها برای بسیاری از افراد جذاب است. در هر یک از شهر‌ها و جزایر نیز هتل یا هاستل با قیمت‌های مختلف وجود دارد که اقامت را برای همه سلیقه‌ها آسان می‌کند.

آتن

 

یونان در سال‌های اخیر به دلیل سهولت در جذب مهاجران به گزینه اول دریافت اقامت اروپا تبدیل شده است. هزینه‌های نسبتا پایین زندگی در این کشور نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت یونان محسوب می‌شود.

راه‌های دریافت اقامت یونان به 4 روش اقامت از طریق تمکن مالی، اقامت کارآفرینی و اقامت سرمایه گذاری یا اقامت تحصیلی است. ولی اقامت تمکن مالی یونان، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی از بهترین روش‌های اخذ اقامت این کشور محسوب می‌شود.

به یاد داشته باشید که ابتدا مجوز اقامت موقت را دریافت خواهید کرد که با رعایت قوانین می‌توانید برای تمدید آن اقدام کرده و سپس برای اقامت دائم درخواست بدهید. پس از چند سال از دریافت اقامت دائم می‌توانید درخواست پاسپورت دهید.

اقامت یونان از طریق تمکن مالی؛ سریع‌ترین راه

اقامت تمکن مالی که به اقامت خود‌حمایتی نیز شهرت دارد، ابتدا ۲ ساله و بعد از آن به صورت دوره‌های ۳ ساله تمدید می‌شود. اقامت شما در ابتدا موقت است. منظور از تمکن مالی اثبات توانایی زندگی در یونان به پشتوانه درآمد ثابت است. این درآمد ثابت می‌تواند شامل سود بانکی، درآمد املاک و مستغلات و سایر درآمدهای دیگر باشد. این روش نیازی به مدرک زبان یا مدرک تحصیلی خاصی ندارد. ولی تمدید اقامت تا زمانی ممکن خواهد بود که تمکن مالی خود را بتوانید ثابت کنید.

اقامت از طریق سرمایه گذاری؛ اقامت یونان با خرید ملک

اقامت یونان با خرید ملک یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در یونان و دریافت اقامت است. با خرید یک یا چند ملک تجاری یا مسکونی به مبلغ حداقل 250 هزار‌ یورو تا سال 2022 و 500 هزار یورو در سال 2023، می‌توانید اقامت این کشور را برای خود، همسر، فرزندان، والدین خود و والدین همسرتان دریافت کنید. پس از 7 سال می‌توانید با رعایت قوانین برای دریافت پاسپورت اقدام کنید. در حقیقت ویزای سرمایه‌گذاری یکی از رایج‌ترین و جذاب‌ترین انواع ویزای یونان است. در‌واقع ویزای سرمایه‌گذاری یکی از سریع‌ترین راه‌های دریافت اقامت دائم یونان و اروپا محسوب می‌شود.

مزایای سرمایه گذاری در یونان و آینده آن

اقتصاد یونان رو به رشد است. در سال 2019 فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهتر و جذاب‌تری در بخش‌های گردشگری و توریسم، صنایع دفاع و هوافضا، دریانوردی، محصولات کشاورزی و انرژی تجدیدپذیر ایجاد شده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، پیشرفت قابل‌توجهی در صنعت توریسم و لجستیک در دهه آتی دیده خواهد شد. یونان زیر ساخت‌های پیشرفته‌ای داشته و پتانسیل بسیار خوبی برای رشد اقتصادی دارد. این دلایل باعث شده اند تا افراد متمول به سرمایه گذاری در یونان علاقمند شوند.

از جمله دلایلی که توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده عبارتند از سفر آزادانه به کشورهای حوزه شنگن، رشد اقتصاد یونان و تعداد بالای افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند. به یاد داشته باشید که زبان انگلیسی زبان دوم اکثر یونانی‌ها به شمار می رود.

راه های اقامت یونان

کارآفرینی؛ بهترین راه اقامت یونان بدون سرمایه گذاری

با ثبت شعبه شرکت خارجی ابتدا اقامت موقت با اعتبار 2 سال برای شما صادر می‌شود؛ در این شیوه متقاضی باید یک طرح تجاری به دولت یونان ارائه کند که در‌صورت پذیرش می‌تواند ویزای این کشور را به دست آورد. این طرح باید به‌صورت دقیق، سودآوری کسب‌و‌کار را نشان دهد. تا سرمایه‌گذاران دولتی در بیزینس شما سرمایه‌گذاری کنند. تا زمانی‌که سودآوری کسب‌و‌کار شما برقرار باشد، امکان تمدید اقامت متقاضی و خانواده او وجود خواهد داشت. البته کارآفرینی می‌تواند از تاسیس شرکت یا احداث شعبه در یونان را نیز باشد. تاسیس شرکت یا شعبه‌ای از شرکت نیاز به سرمایه دارد و در زیر‌مجموعه روش سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

میزان رضایت دارندگان اقامت از زندگی در یونان

یونان عضو حوزه شنگن است. دارندگان اقامت یونان می‌توانند از مزایای شهروندی و سفر بدون ویزا به سایر کشورهای اروپا استفاده کنند. مهاجران از امنیت اجتماعی نیز رضایت زیادی داشته‌اند. آن‌ها از زندگی در کنار مردمی مهمان‌نواز و مهربان لذت می‌برند. با توجه‌به برنامه‌های اقامتی که دولت برای جذب سرمایه خارجی ارائه کرده است، جذب سرمایه‌گذاران خارجی را نسبت به سال گذشته 11% افزایش یافته.

greec-passport

معتبر ترین موسسه حقوقی همراه شما در اخذ اقامت یونان

موسسه حقوقی سایرس با بیش از 15 سال سابقه در زمینه اخذ ویزای اروپا، امکان دریافت اقامت یونان را فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل دریافت اقامت و مشاوره در خصوص دریافت ویزا می توانید با همکاران ما در سایرس تماس حاصل کنید.

سوالات متداول

از چه راه‌هایی می‌توان اقامت یونان را به دست آورد؟

اقامت سرمایه‌گذاری، اقامت تمکن‌مالی، اقامت تحصیلی، اقامت کارفرمایی از انواع روش‌های دریافت اقامت یونان محسوب می‌شود.

چطور می‌توان برای تحصیل در یونان اقدام کرد؟

افراد باید با دانشگاه مورد نظرشان مکاتبه انجام داده و ریز نمرات دو سال آخر تحصیلی خود را ترجمه و تاییدیه وزارت علوم و لگالایز سفارت را دریافت کنند. سپس با آپلود مدارک در سایت دانشگاه، منتظر ایمیل تایید دانشگاه بمانند.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در یونان به چه صورت است؟

برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در مقطع لیسانس نیاز به پرداخت هزینه وجود ندارد و هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بسته به رشته و مقطع بین 7 تا 10 هزار یورو متفاوت است.

برای ایجاد کسب‌و‌کار در یونان چه میزان سرمایه لازم است؟

بسته به صنعت و شرایط بازار هر کسب‌و‌کاری این میزان سرمایه می‌تواند متفاوت باشد اما به طور میانگین برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار در یونان به حداقل 50 تا 60 هزار یورو سرمایه نیاز خواهید داشت.

آیا در روش‌های اقامت تمکن‌مالی و سرمایه‌گذاری در یونان اجازه کار داریم؟

امکان استخدام وجود ندارد؛ زیرا با ماهیت تمکن مالی و سرمایه‌گذاری در تضاد است. با‌این‌حال، می‌توان کسب‌وکار راه‌اندازی کرد. راه‌اندازی کسب‌و‌کار در هر دو روش تمکن مالی و سرمایه‌گذاری اجباری نیست.

هزینه‌های زندگی در یونان چگونه است؟

هزینه‌های زندگی با توجه به شرایط و سبک زندگی افراد و خانواده‌ها متفاوت است اما به طور کل این هزینه‌ها برای یک خانواده دو نفره ماهیانه 1500 تا 2000 یورو است.

دیدگاه کاربران

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

13 نوامبر 2019

در اقامت طلایی یونان یا اقامت سرمایه گذاری یونان چه مدت طول می کشد تا بتوانیم در حوزه اروپای شنگن تحصیل کنیم؟

    20 نوامبر 2019

    پس از اخذ اقامت می توانید از همان ابتدا در دانشگاه تحصیل کنید.

13 نوامبر 2019

مدت زمان پروسه اخذ اقامت اروپا از طریق سرمایه گذاری در یونان یا همان اقامت طلایی یونان چقدر است؟

    20 نوامبر 2019

    پروسه اخذ اقامت طلایی یونان حدودا ۴ ماه طول می کشد.

13 نوامبر 2019

در اخذ اقامت اروپای شینگن از روش اقامت طلایی یونان بعد از خرید ملک در یونان می تونیم اون ملک را اجاره بدیم؟

    20 نوامبر 2019

    در اقامت طلایی یونان بعد از خرید ملک می توانید ملک خود را به صورت بلند مدت یا کوتاه مدت اجاره بدهید و درآمد یورویی کسب کنید.

11 ژانویه 2020

در ابتدای پروسه پول به حساب چه کسی برای خرید خونه واریز می گردد؟

    8 فوریه 2020

    در اولین سفر شما به یونان برای شما حساب بانکی باز می شود و مبلغ لازم برای خرید ملک به حساب خودتان واریز می شود.

11 ژانویه 2020

شماره حساب در ابتدای پورسه با حضور خود شخص در یونان باز می شود؟ یا توسط وکیل مهاجرتی برای متقاضی اخذ اقامت اروپا به صهورت غیابی شماره حساب بانکی باز می شود؟

    2 فوریه 2020

    برای افتتاح حساب در یونان باید به این کشور سفر کنید و حساب بانکی افتتاح کنید. همکاران ما در سایرس در کلیه مراحل اخذ اقامت همراه شما خواهند بود و در هر قدم شما را راهنمایی خواهند کرد.

2 آوریل 2023

سلام.در خصوص خرید ملک یونان آیا ارزش گذاری توسط سازمانی انجام میشه؟

    3 آوریل 2023

    فریدون عزیز سلام
    سال نو مبارک
    در خصوص اقامت سرمایه‌گذاری یونان، در حال حاضر ارزش گذاری بر اساس مبلغ تبادل شده در هنگام عقد قرارداد صورت می‌گیره.